'Ontspullen' met opruimgoeroe Marie Kondo: word jij hier blij van?
De boeken schreef ze al jaren geleden, maar het is de Netflix-serie Tidying Up with Marie Kondo die de Japanse opruimgoeroe de laatste dagen populairder dan ooit heeft gemaakt. De serie staat sinds 1 januari op Netflix, en Kondo's opruimmethode wordt nu ook door veel Nederlanders toegepast.
Officieel gecertificeerde consultants, die volgens de KonMari-methode van Kondo door mensen worden ingehuurd om op te ruimen, zien de afgelopen twee weken een explosieve stijging in het aantal aanvragen dat ze binnen krijgen. Ook zijn er honderden aanvragen bij de KonMari'ers binnengekomen van mensen die consultant willen worden. Momenteel zijn er wereldwijd 240 van zulke consultants.
Ook de vier Nederlandse KonMari-consultants zien de populariteit van de opruimmethode stijgen. "Het aantal unieke bezoekers op onze websites is enorm gestegen, op sociale media is het aantal volgers gegroeid en het aantal aanvragen van mensen die een consultant willen inhuren ook", vertelt Camila Valim van het opruimbedrijf Joy in Organizing en een van de vier Nederlandse KonMari-consultants.
"Mijn Instagramaccount is met meer dan 4000 volgers gegroeid sinds de serie gelanceerd is, de interesse neemt echt toe."
De Nederlander is minimalistischer aan het worden.
Volgens Claudia Molegraaf-Straat, eigenaar van De OpruimExpert, past de populariteit van Kondo in een trend. "Er is al een jaar een grotere tendens naar 'ontspullen'. De afgelopen jaren hebben we als samenleving maar gekocht, gekocht en gekocht. Er komt elke week wel weer een eurowinkel bij en net als bij de IKEA loop je daar nooit zonder iets naar buiten."
Nu worden mensen het zat dat hun huis zo vol is, zegt Molegraaf-Straat. "Men vraagt zich af: heb ik wel die vijfde haarborstel nodig? Waarom heb ik een voorraad van 25 flessen badschuim? Mensen willen nu minder spullen en meer rust. De Nederlander is minimalistischer aan het worden."
Goede voornemens
Daarnaast zal het zeker meespelen dat de serie over Marie Kondo in januari gelanceerd is, zegt de opruimexpert. "Ja, januari, goede voornemens. Zeker voor mensen die al langer over ontspullen of opruimen nadachten, zal dit ze de drempel hebben overgetrokken."
De periode na de kerstvakantie is inderdaad altijd populairder bij professional organisors, zegt Els Jacobs van de Huishoudcoach. "De drukste tijden voor ons als organizers blijven onveranderlijk de weken vlak voor en na grote vakanties zoals de kerstvakantie en zomervakantie, en natuurlijk het voorjaar."
Meer jonge mensen
Wat wel opvalt is dat de groep opruimers langzaam verandert, zegt Jacobs. "De vraag naar hulp bij opruimen, administreren en tijdmanagement is al jaren stijgende. De populariteit van Marie Kondo doet hier een extra schepje bovenop. Wel nieuw is dat door Kondo's komst steeds meer jonge mensen een beroep doen op professional organizers. Voorheen waren dit vooral 40-plussers."
De KonMari-consultants krijgen de laatste dagen niet alleen vragen binnen over het opruimen zelf. "Wat mij ook opvalt is dat veel mensen geïnteresseerd zijn in het worden van KonMari-consultant. Ik krijg dan ook veel mailtjes en berichtjes van mensen die daar meer over willen weten", zegt Maaike Fris van Lessons in Harmony, ook consultant.
Om een consultant te worden moet je een seminar volgen, dat een paar duizend dollar kost, de boeken van Kondo lezen en zelf het opruimproces hebben doorlopen. Daarna betaal je jaarlijks 500 dollar om jezelf KonMari-consultant te mogen blijven noemen. Mede door al die consultants heeft Marie Kondo een heus opruimimperium gebouwd.
Al die investeringen vindt consultant Valim wel de moeite waard. "Tijdens de opleiding ondervind je waar toekomstige cliënten doorheen gaan. Door alleen het boek te lezen bereik je dat niet."
Didy van der Lans werd consultant om haar ervaringen te delen. "Ik was zelf echt een enorme rommelkont. Ik had altijd een chaos in mijn kamer en later in mijn huis. Met de kinderen erbij kreeg ik er ook echt stress van", vertelt ze. "Toen kreeg ik Kondo's boek in handen en ben ik begonnen. Er zijn echt enorm veel spullen weg. Toen ik zag dat zij ook mensen opleidde, ben ik naar New York gevlogen om de seminar te volgen. Andere mensen helpen vind ik heerlijk."
Volgens Van der Lans transformeert de opruimmethode van Kondo daarnaast niet alleen je huis, maar ook je leven. "Door te gaan voelen waar je blij van wordt, train je echt het maken van keuzes en dat helpt je ook in de rest van je leven. Je gaat op een andere manier kopen en ook veel minder, en je laat spullen sneller gaan. Het leven gaat voor mij nu veel meer om ervaringen en veel minder om spullen."
Op het moment dat je ziet dat opruimen op deze manier effect heeft, kan het zijn dat je sneller andere dingen oppakt.
Volgens hoogleraar gedragsverandering en maatschappij Rick van Baaren klinkt een grote gedragsverandering door Kondo's opruimstijl erg ambitieus, maar is het wel mogelijk. "Op het moment dat je ziet dat opruimen op deze manier effect heeft, kan het zijn dat je sneller andere dingen oppakt. Net als met sporten: als dat goed lukt, is de kans ook groter dat gezonder eten ook beter lukt."
Het is vooral belangrijk dat het opruimen progressie laat zien. "Progressie is hierbij het keyword. Dan is de kans groter dat je ook op een ander gebied sneller progressie kan veroorzaken."
Niet iedereen doet het
Zeker niet iedereen is momenteel bezig met Kondo's opruimstijl. "Nederlanders staan toch vaak nog met de pootjes in de klei als het op nieuwe dingen aankomt", zegt Molegraaf-Straat. "Het moet best wel ver gaan, willen ze beginnen met het omgooien van een leefstijl of het inzetten van professionele hulp."
Toch komt dat door deze serie wel dichterbij, zegt hoogleraar Van Baaren. "De populariteit van de serie zorgt ervoor dat het sociaal geaccepteerd wordt. Opruimen heeft toch iets niet cools, iets schattigs. Doordat het opruimen nu populairder wordt, kom jij er ook mee weg. En kan je toegeven aan die guilty pleasure: want dat opruimen geeft wel echt rust in je hoofd."