Laatste zeven stoplichten tussen Amsterdam en Berlijn verdwijnen

  • Judith van de Hulsbeek

    Correspondent Duitsland

  • Judith van de Hulsbeek

    Correspondent Duitsland

Het is een doorn in het oog van alle Nederlanders die weleens met de auto naar Berlijn of verder naar het oosten gaan: de Baustelle bij Bad Oeynhausen. Al meer dan tien jaar wordt bij die stad gewerkt aan een rondweg, die de A2 naar Berlijn en de A30 richting Nederland met elkaar verbindt. Donderdag wordt het nieuwe stuk snelweg officieel geopend.

Met de rondweg wordt een belangrijk gat in de verbinding tussen oost en west gedicht, zegt Sven Johanning van de wegenbouwdienst van de deelstaat Noordrijn-Westfalen. "Je kunt nu zonder stoplichten van Amsterdam naar Berlijn rijden."

Nu rijdt al het verkeer nog dwars door de stad: zo'n 50.000 auto's en vrachtwagens per dag. Met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, maar vaak ook stapvoets of in een lange file. "Niet te doen", vertelt bewoonster Julia Kienitz. "Het is vies, ongezellig. We zijn niet meer anders gewend, maar eigenlijk is het waanzin."

Hoe komt het dat er in Duitsland zoveel aan de weg wordt gewerkt? Correspondent Kees van Dam legt het uit:

Al die werkzaamheden in Duitsland, hoe komt dat toch?

De plannen voor de rondweg bij Bad Oeynhausen zijn er al sinds begin jaren 70. Ruim tien jaar geleden ging de eerste schop de grond in. Eigenlijk had de weg al in 2016 klaar moeten zijn. Hoe het kan dat het zo lang heeft geduurd?

"Het is een ingewikkeld project". vertelt Johanning. "Er zijn hier veel heuvels en riviertjes, dus we hebben 26 bruggen en 450 meter tunnel gebouwd en 56 voetbalvelden aan asfalt moeten leggen." Daarbij lag het werk een jaar stil door een juridisch conflict met een bouwbedrijf.

4000 kilometer file, elke dag

Maar de panne bij Bad Oeynhausen is geen uitzondering in Duitsland. Op dit moment zijn er 538 Baustellen door het hele land, een stijging van 15 procent in vergelijking met vorig jaar. Ook de files nemen toe. Meer dan 4000 kilometer per dag staat er in Duitsland. "Dat komt ook door de werkzaamheden die zo lang duren", zegt Ralf Collatz van de Duitse ANWB.

Nu gaat het verkeer dwars door het stadje, de noordelijke ringweg gaat donderdag open

Dat het de laatste jaren zo erg is, is vreemd genoeg een gevolg van een enorme investering van de regering. Na het wegennet tientallen jaren te hebben verwaarloosd, maakte de regering-Merkel er in 2016 ineens topprioriteit van. 270 miljard euro werd er tot 2030 gereserveerd voor infrastructuur, waarvan de helft voor uitbreiding en renovatie van het wegennet en de bruggen.

Geld genoeg dus, maar er zijn niet genoeg vakkrachten, vertelt Collatz. "Bouwbedrijven hebben jaren moeten besparen en geen nieuwe mensen meer aangenomen, dus zijn er nu handen tekort. Ze kunnen de hoeveelheid werk gewoon niet aan." Soms liggen werkzaamheden stil door een tekort aan grondstoffen. "Zand is al schaars aan het worden", vertelt Collatz, "dat gaat ook in de toekomst nog veel problemen opleveren."

'Heuglijk moment ook voor Nederlanders'

In Bad Oeynhausen denken ze daar nu even niet aan. De opening van de rondweg wordt groots gevierd. Donderdag is er een officieel moment. Enkele dagen daarna wordt het nieuwe stuk A30 opengesteld voor al het verkeer. Volgens Johanning ook voor Nederlanders een heugelijk moment: de reis naar Berlijn kan minstens een half uur sneller. "Als je 130 kilometer per uur rijdt, kun je Bad Oeynhausen binnen zes minuten gepasseerd zijn".

Dit beeld is in Bad Oeynhausen vanaf donderdag verleden tijd

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl