Fitnessbranche moet het vooral hebben van grote ketens
Grote fitnessketens zoals Fit for Free en Basic Fit winnen terrein. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) krijgen de grootste uitbaters van sportclubs er steeds meer klanten bij, terwijl de middelgrote fitnesscentra hun bezoekersaantallen zien afnemen.
In 2017 sportten ruim 2,3 miljoen mensen bij een fitnesscentrum en dat is tien procent meer dan in 2015. Er werd vooral gesport bij de grote ketens; 47 procent van de sportschoolbezoekers deed dat daar. Twee jaar eerder was hun marktaandeel 41 procent. Het aantal filialen van deze grote bedrijven, met meer dan vijftig medewerkers in dienst, groeide van 280 naar 345.
Omzet
Ook de omzetgroei is vooral bij die grote fitnessketens te zien. In 2017 zette de fitnessbranche 728 miljoen euro om, tegen 685 miljoen euro in 2015. De groei was vooral te danken aan de tien grootste fitnessbedrijven. De middelgrote bedrijven hadden juist te maken met een stagnerende omzet of krimp.
In de fitnessbranche werkten vorig jaar zo'n 25.000 mensen. Samen waren ze goed voor ruim 9200 voltijdbanen. Ruim de helft was aan de slag als fitnessinstructeur.