Aftandse supermarkt wordt eerste AH in België
Door economieverslaggever Jeroen Schutijser
Twintig jaar was er niet geïnvesteerd in de supermarkt van het echtpaar Van Ende in het Belgische Brasschaat. Althans, zo leek het vlak voor de sluiting op 26 februari. Een smerige vloer, gaten in het plafond, smoezelige schappen... Maar sindsdien is de winkel gestript en omgebouwd. Woensdag gaat de vernieuwde super open: als eerste Albert Heijn van België.
Begin februari meldde moederbedrijf Ahold dat Albert Heijn bij onze zuiderburen naar 200 winkels wil, maar Ahold-topman Dick Boer deed daar vorige week opeens wazig over. "Wij doen niet mee aan speculaties", meldde hij.
In ieder geval zijn Delhaize, Colruyt en Carrefour, die in België ieder zo'n 25 procent marktaandeel hebben, niet blij met de komst van Albert Heijn. Niemand zit te wachten op een soort van prijzenoorlog, die uiteindelijk resulteert in lagere winstcijfers.
Nieuwe markten
Albert Heijn gaat naar België omdat het op zoek is naar nieuwe markten. In ons land heeft de van oorsprong Zaanse winkelketen al meer dan 850 vestigingen. Het eind van de groei is in zicht. Wat is dan eenvoudiger dan winkels te openen vlak over de grens, in Vlaanderen?
De winkel in Brasschaat wordt bevoorraad vanuit het distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg, waar 5000 vierkante meter is gereserveerd voor Belgische producten. Veel producten zijn anders dan in Nederland. "Albert Heijn zal zijn assortiment in België ook moeten 'verbelgischen', want anders redden ze het zeker niet", zegt Gino van Ossel, Belgische retaildeskundige van de Vlerick Leuven Gent Management School.
Hij zet toch vraagtekens bij de stap van AH richting België. "De concurrenten in België zullen er alles aan doen om te voorkomen dat die eerste winkel een succes wordt. In de omgeving zal zeker gestunt worden met de prijzen."
Onlinecursus
Albert Heijn probeert de Belgen intussen warm te maken voor de komst van de winkelformule. Er is onder meer een onlinecursus 'AH voor beginners' gelanceerd.
Omdat termen voor een aantal producten tussen Nederland en België verschillen en de verpakkingen voorlopig Nederlands blijven, is besloten op een ludieke manier dit aan de consument duidelijk te maken.
Zo weten de Belgen die op zoek zijn naar stoemp dat ze stamppot moeten hebben en verse kaas bij de Appie kwark heet.