Wanneer was de laatste keer dat jij keek op Startpagina.nl? De site is nog steeds een van de best bezochte websites van Nederland. En dit weekend bestaat-ie 20 jaar.
Startpagina.nl is de plek om het internet te ontdekken, althans dat is het idee erachter. Het werd in 1998 bedacht door Durk Jan de Bruin. "Hij bedacht het ooit voor zijn vader", vertelt marketingdirecteur Leon Dekker. "Nog steeds staan we in de top-10 van Nederlandse websites."
Het idee achter Startpagina.nl: het internet kan een ingewikkelde plek zijn om te ontdekken. Dus maakte De Bruin een overzichtspagina met alle links die zijn vader nodig had. Al snel groeide het uit tot een succes. De Bruin verkocht de site in 2000 voor omgerekend 13,5 miljoen euro aan uitgeverij VNU, nu opgegaan in Sanoma Media, de uitgeverij achter Nu.nl, VIVA en tal van tijdschriften.
Bekijk het verschil tussen Startpagina.nl 20 jaar geleden en nu:
"Het is nooit het doel geweest om een mooie pagina te maken. Het moest handig zijn", zegt Dekker. En dat is nog steeds zo. In de afgelopen 20 jaar is er amper wat veranderd. "Aan het basisprincipe van blokjes en linkjes is weinig veranderd, door de jaren heen is de inhoud van de site en het uiterlijk wel veranderd", zegt Dekker. Een nieuwe toevoeging is wel GoeieVraag. "En binnenkort komen we ook met een GoeieVraag-app waarbij je met je stem een vraag kunt stellen en je een antwoord krijgt."
En als je denkt: niemand kijkt daar toch meer op (want Google)? Nog steeds trekt de site 4 miljoen bezoekers per maand, volgens Dekker. "Als wij een blokje veranderen, dan horen we het gelijk van bezoekers." En: er zijn nog steeds 6000 themapagina's en 1200 hobbyisten die deze pagina's beheren.
Het grootste deel van onze bezoekers komt nog via de desktop en niet via mobiel.
Wel is de kans kleiner dat jongeren de site bezoeken. "Ja, het grootste deel van onze doelgroep is 50-plus. Inmiddels richten we ons ook vooral op die groep. Het grootste deel van onze bezoekers komt nog via de desktop en niet via mobiel."
Ook bijzonder: de meeste bezoekers hebben Startpagina ook echt ingesteld als hun startpagina. "De grote uitzondering is GoeieVraag.nl", zegt Dekker. "Dat wordt ook goed bezocht door jongeren en op mobiel. De meeste bezoekers komen op GoeieVraag via Google."
Maar Startpagina onttrekt zich dus eigenlijk grotendeels aan de dominantie van Google. De site wordt gerund door tien man redactie en vijf IT'ers. "Op Startpagina laten we je dingen zien waarvan wij denken dat het voor jou handig is." En dat is heel wat anders dan de algoritmische zoekresultaten van Google. "We bieden overzicht. Mensen vinden het sneller bij elkaar. En het zijn links geselecteerd door een redactie, in plaats van door een zoekmachine. Dat is de meerwaarde."