Instagram

Voor deze ondernemers is de Insta-tijdlijn heiliger dan ooit

  • Ella Put

    Redacteur NOS op 3

  • Ella Put

    Redacteur NOS op 3

"Ik run mijn bedrijf alleen via Instagram. Ik krijg er bijna al mijn opdrachtgevers door binnen", vertelt illustrator Marloes de Vries. Met meer dan 90.000 volgers is haar Instagram-pagina een online portfolio en visitekaartje in een.

En ze is niet alleen. Op Instagram zien jonge ondernemers hun bedrijf uitgroeien tot een succes. En dat niet alleen: sommige ondernemers runnen hun bedrijf puur via hun Instagram-pagina. Dat is logisch: Facebook-gebruik neemt af, maar onderzoeken wijzen uit dat Instagram het snelstgroeiende sociale medium is. Hoeveel van die nieuwe gebruikers ondernemers zijn, is moeilijk te achterhalen.

"Het is een trend om je bedrijf volledig vanaf Instagram te runnen", zegt Birgit Zuurveld van socialmediabureau Dorst & Lesser. "Op een Instagram-pagina kan je alles kwijt wat je op een website of Facebookpagina ook kwijt kan. Maar belangrijker: door de vele plaatjes krijgen klanten een veel beter gevoel waar jij en je bedrijf voor staan."

Marloes de Vries

Vooral praktisch

Instagram is voor haar bedrijf vooral praktisch, vertelt Marloes: "Ik hoef niet meer overal met een zwaar portfolio naartoe, nieuwe opdrachtgevers zien mijn werk op mijn profiel. Daarnaast sta ik direct in contact met trouwe klanten, zonder een agentschap. Ik ben een stuk zelfstandiger door Instagram."

Marloes: "Inmiddels heb ik door Instagram zo'n vaste klantenkring opgebouwd. Als Instagram ophoudt met bestaan, verhuizen die klanten met me mee naar een ander platform."

Etalage als ondernemer

"Instagram is je etalage als ondernemer", zegt freelance journalist en schrijfster Femke Kamps. "Het is een heel persoonlijke manier van jezelf laten zien. Dat is iets waar veel opdrachtgevers naar op zoek zijn. Ze willen eerst weten met wie ze gaan samenwerken, dat zien ze op je Insta." Achter haar Instagramfeed zit geen doordachte strategie, maar ze probeert zich wel te onderscheiden: "Instagram versterkt je merk, het is een ideale combinatie van personal branding en inzicht in mijn doelgroep."

De nadelen

Er zitten ook nadelen aan ondernemen op een platform waar je de hele tijd bereikbaar bent. "Klanten weten je continu te vinden", zegt Marloes. "Het is geen negen-tot-zes-baan. Je moet voor jezelf duidelijk grenzen aangeven, anders ben je er de hele tijd mee bezig."

Femke ziet vooral dat door het grillige algoritme mensen haar lastiger kunnen vinden: "Posts verschijnen niet meer in een chronologische volgorde. Dat is vervelend. Het is altijd weer een struggle om te kijken hoe mensen je gaan vinden."

Deel artikel: