Drukte op een Marokkaanse strand
NOS Nieuws

Ophef in Marokko over online 'anti-bikini'-campagne

  • Willemijn de Koning

    correspondent Marokko

  • Willemijn de Koning

    correspondent Marokko

Marokko roert zich om een nieuwe campagne genaamd 'Wees een man'. Op sociale media worden mannen opgeroepen hun vrouw niet onbedekt of onzedig naar buiten te laten gaan. En dat brengt veel en uiteenlopende reacties teweeg.

Op het strand van Rabat geniet iedereen van de zon op zijn eigen manier: sommige vrouwen zitten in bikini, anderen zijn gekleed in lange broek, met lange mouwen en met een hoofddoek op. Er zijn mannen die zonnebaden in een zwemshort, anderen lopen rond in de traditionele djelleba.

Rabat heeft een familiestrand, waar bedekte vrouwen de overhand hebben. Marokko heeft ook stranden die meer bezocht worden door jongeren die een biertje willen drinken en waar in bikini wordt gezond. Vrouwen verkiezen deze stranden vooral om seksuele intimidatie te vermijden, want de mannen daar zijn ruimdenkender en hoogopgeleid. Ze vallen vrouwen niet zo snel lastig.

Bikini of bedekt?

"Natuurlijk kun je een bikini aan. Als er wederzijds respect is tussen mannen en vrouwen, moet ieder kunnen dragen wat hij of zij wil", vindt een Marokkaanse man.

"De islam zegt dat je je kleren alleen uittrekt voor je eigen man, niet voor anderen", zegt een meisje. Ze heeft een T-shirt aan en draagt een kort broekje met een lange legging eronder. Ze is samen met een jongen in zwembroek op het strand. "De vrouw is van de man", voegt hij er instemmend aan toe.

Een op de islam geïnspireerde Facebook-pagina heeft de campagne gelanceerd met de hashtag #WeesEenMan. Marokkanen deelden de oproep in een week meer dan 14.000 keer. De campagne is in grote steden zoals Rabat het gesprek van de dag. Wie er precies achter zit, is niet duidelijk.

Het is niet de eerste keer dat zo'n soort campagne de aandacht trekt in Marokko. In april riepen anonieme bronnen online succesvol op om bepaalde producten te boycotten uit protest tegen het dure dagelijkse leven.

Sociale media en satellieten

#WeesEenMan volgt op eerdere oproepen in 2014 en 2016 om vrouwen meer bedekt naar buiten te laten gaan. Volgens de afzenders hoort dit zo in de islam, het staatsgeloof in Marokko. Dat geloof wordt steeds belangrijker in Marokko. Zo is sinds 2011 een islamitische partij aan de macht.

Steeds meer Marokkanen hangen de conservatieve vorm van de islam aan, zegt Betty Lachgar. Zij is psycholoog en initiatiefnemer van mensenrechtenorganisatie MALI. "Dankzij satellieten en sociale media komt het salafisme makkelijk binnen bij de jongeren."

Vechten voor de bikini

De campagne heeft volgens Lachgar een grote invloed. "Die bereikt vooral jongeren die misschien wel met macho-ideeën opgevoed waren, maar niet specifiek streng islamitisch. Na een campagne als deze zeggen ze tegen hun zus dat ze niet meer in bikini naar het strand mag. Sommige vrouwen willen zich hiertegen verzetten, maar worden bang of gewoon moe van het gevecht en bedekken zich meer."

Een vrouw in badpak op het strand erkent dat de campagne invloed heeft. "Ook al hebben anderen het recht niet om je te vertellen wat je aan moet trekken, het maakt je toch voorzichtiger. De volgende keer neem je iets mee dat meer bedekt." Toch ziet ze ook vrouwen die zich er niets van aantrekken. "Ik zie tegelijkertijd ook meer naakt op de straat en sociale media. Het lijkt alsof zij ook extremistischer worden als anderen proberen te zeggen wat ze moeten doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl