John Schnatter van Papa John's
NOS Nieuws

Pizzaketen Papa John's schrapt in opspraak geraakte oprichter uit reclames

De Amerikaanse pizzaketen Papa John's neemt langzaam afscheid van zijn in opspraak geraakte uithangbord. Persbureau AP meldt dat het gezicht van oprichter en boegbeeld John Schnatter sinds vanochtend veel minder te zien was in de reclame-uitingen van het bedrijf.

Daarmee lijkt Papa John's het advies op te volgen dat tal van marketingexperts in Amerikaanse media de afgelopen tijd al ongevraagd gaven: neem zo snel mogelijk afstand van Schnatter.

Imagoschade

De pizzabaas ligt al maanden onder vuur wegens racistisch getinte uitlatingen. Eind vorig jaar ageerde hij tegen het knielen van American footballspelers tijdens het volkslied voor wedstrijden, die daarmee protesteerden tegen de in hun ogen raciale ongelijkheid in het land.

Volgens Schnatter had American footballcompetitie NFL, waar Papa John's een belangrijke sponsor van is, de protesten in de kiem moeten smoren. Nu kostte het zijn bedrijf alleen maar omzet en hij noemde het handelen van de NFL een debacle.

Schnatter kreeg na die opmerkingen flinke kritiek. De aandelen van het bedrijf kelderden. Hij stapte op als ceo en ging diep door het stof. In mei ging hij opnieuw in de fout, saillant genoeg tijdens een oefengesprek om juist nieuwe uitglijders te voorkomen.

Zakenblad Forbes ontdekte dat Schnatter tijdens het gesprek had gezegd: "Colonel Sanders (de oprichter van fastfoodketen KFC, red.) noemde zwarte mensen niggers, maar werd daar nooit publiekelijk voor veroordeeld".

Distantiëren

De nieuwe rel leverde Papa John's nog meer imagoschade op. De universiteit van Louisville schrapte vandaag de naam van de pizzaketen uit de naam van het universiteitsstadion. Honkbalcompetitie MLB staakte een speciale actie met Papa John's rond homeruns. Tal van honkbalclubs verscheurden het sponsorcontract met het pizzabedrijf, zoals Miami Marlins en recordkampioen New York Yankees.

Schnatter stapte gisteren op als bestuursvoorzitter. Zonder hem poogt het bedrijf te redden wat het redden kan. Hoewel het distantiëren van Schnatter een flinke klus is. Hij speelt onder meer in reclames van het pizzamerk en zijn gezicht staat op de pizzadozen en logo's.

Verder is hij nog altijd grootaandeelhouder van Papa John's met zo'n 30 procent van de aandelen.

Schnatter was tot de ophef rond zijn persoon een gevierde ondernemer in de VS. Het was hem gelukt om met zijn bedrijf, dat hij in 1984 oprichtte in Indiana, een plek te verwerven tussen giganten als Domino's en Pizza Hut. Papa John's bezit wereldwijd ruim 5.200 filialen. Sinds 2016 is het bedrijf ook actief in Nederland.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl