'Online diensten houden informatie achter'
Veel online diensten zoals datingsites, video-aanbieders, webshops en apps geven verkeerde informatie en houden belangrijke informatie achter. Hierdoor weten consumenten van tevoren niet goed wat ze precies kopen of waarmee ze in zee gaan. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na internationaal onderzoek met andere toezichthouders.
De ACM bekeek de voorwaarden van apps en ontdekte onder meer dat app-aanbieders informatie delen met adverteerders, maar hun klanten hier niet over inlichten. "Er zou iets moeten staan als: 'Als je deze app gebruikt, geef je ons toestemming om je hele adressenboek binnen te halen en te delen met adverteerders'", zegt een woordvoerder van de toezichthouder. "Maar nu staat er niks."
Volgens de toezichthouder moet dit veranderen. "De consument heeft er recht op dat de app die hij downloadt informatie geeft over welke gegevens er worden verzameld en waarvoor die worden gebruikt. Dan heeft de consument ook een keuze. Hij kan kiezen voor een alternatieve app die misschien wel geld kost, maar geen gegevens doorverkoopt."
Actie
De Nederlandse toezichthouder zegt actie te gaan ondernemen om de informatievoorziening in app-stores te verbeteren. Wat er precies gaat gebeuren, weet de ACM nog niet. Eerder hield de toezichthouder een voorlichtingscampagne die mensen erop moest wijzen dat 'gratis' apps wel degelijk een prijs hebben, namelijk op het gebied van privacy.
Het onderzoek naar de online diensten is aan het begin van dit jaar uitgevoerd, voor de ingang van de nieuwe Europese privacywet. Maar de ACM denkt niet dat online diensten inmiddels alles hebben verbeterd. "Voor de nieuwe wet waren app-aanbieders ook al verplicht consumenten goed te informeren."