Mitchel Jonkers werkt voor Bol.com in Lissabon
NOS NieuwsAangepast

Duizenden Nederlandse jongeren werken in buitenlandse callcentra

  • Vincent Smit

    redacteur Economie

  • Vincent Smit

    redacteur Economie

Nog even snel om middernacht met die webwinkel bellen om te kijken of het pakketje morgen goed aankomt? Grote kans dat de persoon aan de andere kant van de lijn in Portugal, Griekenland of zelfs Suriname zit. 24 uur per dag, zeven dagen per week zitten daar Nederlanders klaar om de telefoon op te nemen.

De Nederlandse consument wil 24 uur per dag bediend worden. Steeds meer bedrijven besteden hun klantcontact uit aan buitenlandse callcenters, waar dit soort service makkelijker is op te zetten. De lonen zijn er laag en de wetgeving is flexibeler.

Uit onderzoek van de NOS blijkt dat duizenden Nederlandse jongeren werkzaam zijn in dit soort klantcontactcentra. Dit doen de jongeren voor bijvoorbeeld Bol.com, Philips en Zalando in Lissabon. Ze zijn vaak tussen de 20 en 30 jaar oud en hebben behoefte aan een tussenjaar.

Ik heb altijd al in het buitenland willen wonen, maar durfde de stap niet te zetten.

Mitchel Jonkers

Mitchel Jonkers is een van deze jongeren. Na het behalen van zijn mbo-diploma wist hij wat hij wilde doen. "Ik heb altijd al in het buitenland willen wonen, maar durfde de stap niet te zetten. Toen zag ik een vacature voor dit werk in Portugal en nu zit ik hier."

Mitchel en 30 andere Nederlandse jongeren zitten samen op een door graffiti omringd plein een biertje te drinken. Ze zijn hier niet om vakantie te vieren, maar werken 40 uur per week in het callcenter aan de overkant van de straat. De tientallen jongeren zijn maar een fractie van het totaal. "Op vrijdagavond staan hier geen dertig, maar enkele honderden mensen. Het hele plein staat dan vol met Nederlanders", aldus de 22-jarige Brabander.

Mitchel woont en werkt een jaar in Portugal voor Bol.com

Nederlandse uitzendbureaus zien sinds drie jaar een stijgende vraag naar dit type personeel in het buitenland. Ook ontvangen zij meer sollicitaties van geïnteresseerden.

Casper Lemmen is oprichter van Grenzeloos Werk. Hij zorgt dat sollicitanten in contact komen met de bedrijven in het buitenland. "Via ons starten er iedere maand twintig mensen bij Bol.com en Philips in Lissabon. Daar zijn hele afdelingen in de huisstijl van de klant. Een klantserviceafdeling in Nederland spreekt werkzoekenden minder aan dan dezelfde afdeling in het zonnige Portugal."

Onder het minimumloon

Het mag er dan zonnig zijn, de salarissen zijn niet zo hoog als we die in Nederland kennen. De jongeren krijgen in het buitenland een loon aangeboden dat onder het Nederlands minimum van 1578 euro bruto per maand zit. Voor dit soort banen liggen de salarissen in Portugal tussen de 900 en 1200 euro bruto. Voor de bedrijven een van de redenen om de callcenters te outsourcen naar het buitenland.

Bol.com zegt in een reactie dat de werknemers niet bij hen, maar bij het callcenter in dienst zijn. Zodoende zouden er andere kosten zijn dan wanneer zij wel voor Bol.com zouden werken. Verder willen zij geen informatie over financiën delen.

Deze bedrijven hebben een deel van hun klantenservice in het buitenland

Arbeidseconoom Marcel Jansen van de universiteit van Madrid denkt dat het lagere salaris de grootste reden is voor bedrijven. "Het zijn echt de loonkosten. De marges zijn in deze sector zijn laag en loonkosten zijn belangrijk. Je kunt goed opgeleid personeel vinden, als Nederlandse mensen bereid zijn om daar te werken."

Door de aantrekkende economie en door het stijgende aantal contacten dat consumenten hebben met bedrijven, wordt het voor contactcenters moeilijk om voldoende geschikt personeel te vinden in Nederland. De zonnige steden worden ook als lokkertje voor personeel gebruikt.

Gretha de Groot van de Klantenservice Federatie: "Voor de jongeren is het aantrekkelijk om een tijdje in het buitenland te werken op een contactcenter, omdat ze in hun moedertaal kunnen werken en niet in een vreemde taal. Van het werk leren ze vaardigheden waar ze de rest van hun carrière baat bij hebben."

Nederlandse jongeren na het werk in Lissabon

Mitchel heeft in zijn tijd in Portugal een aantal woordjes Portugees geleerd. "Tudo bem, obrigado en cerveja, dat is bier, dat woord wordt door vele Nederlanders hier het meest gebruikt." Of hij al dat bier wel kan betalen met zijn lage salaris? "Het is hier altijd happy hour, dus daar kun je behoorlijk wat biertjes voor drinken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl