Verstappens Monaco-recept: pole, gaatje slaan, pitstop en de muur mijden
Twee crashes en een vijfde plaats. Dat is de oogst van drie optredens in de Grand Prix van Monaco voor Max Verstappen. Toch is de 20-jarige Nederlander komend weekend op datzelfde fameuze stratencircuit favoriet en dat beseft hij. "We hebben een goede auto en bovendien doet hij het vooral goed in de bochten. Er zijn hier bijna geen rechte stukken, dus het ziet er goed uit."
Red Bull Racing put hoop uit de Grand Prix van Spanje, veertien dagen geleden in Barcelona. De bolides van Verstappen en z'n teamgenoot Daniel Ricciardo zetten daar de toon op het langzaamste deel van het circuit. Het team beschouwt Monaco daarom als een kans op twee podiumklasseringen, hoewel de Renault-krachtbronnen nog steeds het tempo van Ferrari en Mercedes niet kunnen bijbenen.
Door het bochtige karakter van het stratencircuit is het gebrek aan motorvermogen minder relevant. "We verliezen nog steeds als Ferrari en Mercedes het gaspedaal intrappen, maar dat is hier misschien nog maar 0,2 seconden per ronde", zegt Verstappen.
Hij denkt het gebrek aan topsnelheid te kunnen compenseren in de bochten. "We hebben zeker een kans. Maar we moeten eerst kijken of we de auto goed kunnen afstellen voor dit circuit. De balans moet goed zijn."
Tv uit
Verstappen stroomt niet over van enthousiasme over het legendarische stratencircuit. "Vroeger zette ik de tv altijd uit na de pitstops. Eigenlijk vond ik van de Grand Prix van Monaco alleen de start en de bandenwissels boeiend. Daarna ging ik weer gamen of zo." Het is voor hem een race als alle andere. "Een race die ik wil winnen."
"Natuurlijk is het uitdagend om zo snel door de straten te gaan en er een snelle ronde uit te persen, maar de grand prix kan hier enorm saai zijn. Inhalen is bijna onmogelijk. Als je klem zit achter een langzamere coureur, kun je weinig beginnen. Dat heb ik vorig jaar wel gemerkt: 77 ronden in de versnellingsbak van Bottas. Dan denk je al snel: vlag hem maar af. "
De kans dat de wedstrijd ook dit jaar een optocht wordt, is aanzienlijk. In Monaco regent het volgens de weersvoorspelling de komende dagen zonnestralen en de teams kiezen waarschijnlijk dezelfde bandenstrategie. "Alle coureurs maken maar één stop", voorspelt Verstappen. "Als je die achter de rug hebt, is het vrij eenvoudig. Zelfs als je twee seconden per ronde vertraagt, komt niemand erlangs."
Simpel
Monaco winnen is eigenlijk best simpel, schetst de Nederlander. "Je moet zorgen dat je van poleposition start, een gaatje slaat, een goede pitstop maakt en de auto uit de muur houdt. That's it."
Verstappen weet dus wat hem te doen staat. Hij moet zijn RB14 op de eerste startrij zetten, bij voorkeur op poleposition. "Dat is inderdaad het doel, maar dat is niet alleen hier zo. In Spa wil ik hem ook graag."
Dat hij in zijn vierde Formule 1-seizoen nog steeds op nul poles staat, stoort hem niet. "Ik ben daar niet zo mee bezig. Het is gewoon nog niet gelukt. Wel een paar keer bijna. Maar ik slaap nog steeds prima, hoor."
Ook zijn matige prestatiereeks in Monaco baart hem geen zorgen. "Ik had hier vorig jaar al een podium kunnen pakken. Soms moet het een beetje meezitten. Dat is nog niet gebeurd."
Scooter
Monaco is een thuisrace voor Max Verstappen, maar wie denkt dat hij dagelijks rondjes om de St. Devote-kerk rijdt, heeft het mis. "Ik pak hier nooit de auto. De scooter is veel handiger en ik loop ook vaak. Het heeft geen enkele zin om met mijn auto de stad in te gaan. Veel te druk."
"Ik denk eigenlijk nooit aan de race als ik hier ben. Ik vermaak me met jetskiën, games en mijn simulator. En ik ga best vaak naar een restaurant. Ik moet toch eten en ik hou niet van koken."