Schippers veerponten A'dam voorzichtiger na botsingen
Schippers van de veerponten in Amsterdam hebben de opdracht gekregen om voorzichtig te varen en extra op te letten bij het aanmeren. Dat heeft vervoersbedrijf GVB bekendgemaakt.
Binnen een week waren er twee incidenten met veerponten. Een week geleden knalde een pont hard tegen de kade achter het Centraal Station in Amsterdam, waarbij dertien mensen lichtgewond raakten. Ook afgelopen vrijdag gebeurde dat, maar hierbij raakte niemand gewond, ook al stond de pont helemaal vol.
Ouder type
De oorzaak van de botsing van vrijdag met IJveer 55 is inmiddels bekend, zegt een woordvoerder van het GVB. "Daarbij ging het om een kapotte vaarhendel. Dit was een ouder type pont, waarbij de vaarhendel wordt gebruikt om vooruit of achteruit te gaan. Als die hendel defect is, heb je natuurlijk meteen een probleem."
De vaarhendels worden standaard elke twee jaar vervangen. "En we hebben er nog nooit problemen mee gehad", aldus de woordvoerder. "Deze hendel was ook nog geen twee jaar oud. We gaan nu preventief alle vaarhendels van dit type pont controleren."
Het onderzoek naar het incident een week geleden loopt nog. Ook toen botste de pont hard tegen de kade. Hier ging het om een nieuwer type. "Geautomatiseerd en met elektro-aangedreven motoren. We wachten op dit moment op uitslag van de onderzoeken door de leverancier van de motoren en de leverancier van de software."
Ook het GVB zelf en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben onderzoek gedaan naar de botsing tegen de kade. Wanneer de resultaten naar buiten komen, is niet bekend.
Vaarbewegingen
Het GVB heeft in totaal zeventien veren en ponten. Alleen op het IJ in Amsterdam is er sprake van ruim 275.000 vaarbewegingen per jaar. Op het Noordzeekanaal, waar ook ponten varen, gaat het om 175.000 vaarbewegingen per jaar.