NOS NieuwsAangepast

T-Mobile moet 'gratis' toestel vergoeden

T-Mobile moet de kosten van een 'gratis' iPhone volledig terugbetalen. Dat heeft de rechtbank in Den Haag geoordeeld. Volgens de claimorganisatie Consumentenclaim is de uitspraak belangrijk voor de 70.000 claims die er nog liggen voor toestellen die ten onrechte als gratis werden aangeboden.

De zaak draait om een iPhone5 die in 2013 deel uitmaakte van een iSmart-abonnement van T-Mobile. Het abonnement kostte 60,50 euro per maand, waarbij de telefoon als 'gratis' werd aangeprezen. In het vonnis van de rechtbank staat dat T-Mobile zich niet aan de regels hield, en niet duidelijk naar de klant communiceerde.

Daarnaast oordeelt de rechter dat T-Mobile ten onrechte doorging met het incasseren van afbetalingen, terwijl het toestel al volledig was afgelost. T-Mobile moet de gedupeerde klant in totaal bijna 1100 euro terugbetalen.

Consumentenclaim verzamelt claims op basis van 'no cure no pay' en onderhandelt met telecom-providers die de 'gratis' toestellen aanboden. Eerder werd met Vodafone in een individuele zaak een schikking bereikt. Volgens Consumentenclaim volgt ook tegen KPN binnenkort een rechtszaak om terugbetalingen af te dwingen.

Oneens

T-Mobile laat weten het niet eens te zijn met de beslissing van de rechter. "In deze zaak zijn we van mening dat klanten geen nadeel ondervonden van het ontbreken van de toestelprijs in het contract", staat in een reactie aan NOS.

Ook benadrukt T-Mobile dat dit soort zaken zich niet leent voor een collectieve behandeling. "Er zijn daarvoor te veel verschillende contracten die per geval bekeken moeten worden." T-Mobile kan niet in beroep tegen de uitspraak. In een vergelijkbare zaak heeft het telecombedrijf wel hoger beroep aangetekend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl