Motortje in je fiets? Half jaar schorsing, ook voor de ploeg
Het was een van de speerpunten in zijn verkiezingsprogramma: de bestrijding van mechanische doping. En nog geen half jaar na zijn aanstelling kondigt David Lappartient, voorzitter van de internationale wielrenunie UCI, strenge maatregelen aan voor degene die zich eraan bezondigt.
Zo wordt een renner bij wie een motortje in zijn fiets wordt ontdekt niet alleen onmiddellijk gediskwalificeerd, maar ook direct voor minimaal zes maanden geschorst. Opvallend is dat de ploeg waarvoor de renner rijdt die straffen óók krijgt.
"Het team waarvoor de renner uitkomt of het land dat de renner vertegenwoordigt, zal de volgende straf krijgen: diskwalificatie, een schorsing van minimaal zes maanden en een boete tussen de 100.000 (85.000 euro) en 1.000.000 Zwitserse franken (850.000 euro)."
Ook de middelen waarmee de UCI de strijd wil aangaan, werden gepresenteerd. Zo gaat de wielrenunie verder dan de inmiddels bekende iPads waarmee rondom wielerwedstrijden wordt gecontroleerd. Nieuw is de mobiele röntgenwagen, waarmee de controleurs dwars door het frame van een fiets heen kunnen kijken.
Vijf minuten
Voorlopig is er slechts één röntgenwagen beschikbaar. De kosten ervoor bedroegen liefst 250.000 euro. Het duurt vijf minuten om één fiets door te lichten.
Niet elke fiets zal worden blootgesteld aan bestraling. De UCI denkt eraan om de fietsen van die renners te controleren die ook worden geselecteerd om naar de dopingcontrole te gaan na een wedstrijd.
Opvallend is verder dat Lappartient denkt dat deze vorm van vals spelen nauwelijks bestaat. Tot dusver is er op topniveau ook maar één geval bekend van mechanische doping; dat betrof een fiets van een Belgische veldrijdster tijdens de WK van 2016.
Indianenverhalen
"Dopingbestrijding is en blijft erg moeilijk. Het gaat al beter dan vroeger. Maar om het vertrouwen en de geloofwaardigheid in de wielersport te herstellen, is het noodzakelijk en relatief makkelijk onderzoek te doen naar technologische fraude. Dus dat moeten we doen. We willen aantonen dat het niet bestaat in het peloton. En daarmee ervoor zorgen dat de indianenverhalen, complottheorieën en suggestieve filmpjes op YouTube verdwijnen."
Behalve met de röntgenwagen wil de UCI in de toekomst ook met magnetometers en chips - waarmee via gps de fiets te allen tijde kan worden gevolgd en opgespoord - elke onregelmatigheid in een fiets detecteren.
De röntgenwagen kan direct worden ingezet. De bedoeling is om te controleren op zeker de helft van alle wedstrijddagen in de WorldTour, maar ook op lagere niveaus en bij andere disciplines (mountainbike, veldrijden) zal de wagen te zien zijn komend jaar.