Miljoenen dubbele afboekingen bij ING: 'Boosheid goed te begrijpen'
Een betaling die twee keer is afgeboekt: veel ING-klanten kijken vanochtend om die reden verbaasd naar hun rekeningoverzicht.
De bank kampt met een storing. Volgens een woordvoerder is per ongeluk een batch, oftewel een reeks betalingen, twee keer afgeboekt. In totaal gaat het om drie miljoen transacties die gedaan zijn met de pinpas.
Het gaat alleen om afboekingen, niet om bijschrijvingen.
De dubbele afboekingen worden zo snel mogelijk teruggedraaid, verzekert de bank. Klanten die door de dubbele afschrijvingen in het rood komen te staan hoeven geen boeterente te betalen.
Klanten worden geïnformeerd over het probleem via sociale media en de klantenservice van de bank. "We bieden klanten onze excuses aan die hinder ondervinden" zegt woordvoerder Harold Reusken. "Klanten die bellen of contact opnemen via sociale media uiten hun ongenoegen en zijn boos en dat is goed te begrijpen, want dit probleem had nooit mogen gebeuren."
Hoe lang het duurt voordat alles is hersteld, kon de woordvoerder niet zeggen. Ook is de oorzaak nog niet duidelijk, of het een technische storing is of een menselijke fout betreft.