Eerste 'verspillingsschap' in supermarkt Wageningen
De supermarkt van ondernemer George Verberne in Wageningen krijgt vandaag een heuse landelijke primeur: een speciaal schap met soepen, sauzen, jam en bier die gemaakt zijn van tomaten, komkommers, pompoenen en broodresten die anders in de kliko waren verdwenen.
Het is een zoveelste poging om consumenten bewust te maken van het feit dat we nog steeds ontzettend veel eten weggooien. "Voedselverspilling staat al jaren hoog op de agenda bij consumenten en bedrijven, maar echt veel succes wordt er niet geboekt", zegt Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit. "Jaarlijks gooien we nog steeds ruw geschat tussen de 1,7 miljoen en 2,5 miljoen ton weg aan groenten, fruit en brood."
Uitgaande van gemiddeld 2,2 miljoen ton hebben we het dan jaarlijks over circa 55.000 vrachtwagens.
De afgelopen jaren startten tal van kleine ondernemers initiatieven om groente en fruit waar geen markt meer voor is, doordat de kleur of vorm verkeerd is, 'te redden' van de kliko, zoals Chantal Engelen van Kromkommer.
"Die ondernemers waren toch vooral voor zichzelf bezig. Maar vanaf vandaag gaan we de krachten bundelen in die supermarkt in Wageningen. Als je samen dat verhaal brengt, maak je veel meer impact", zegt Engelen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. De achttien ondernemers verkopen hun producten onder de slogan Verspilling is verrukkelijk.
Verberne is ervan overtuigd dat het schap succes heeft in Wageningen: "Het is een samenwerking met de gemeente en de universiteit. Al die studenten hier zijn zich bewust van het voedsel, wat het doet. Hoog opgeleide mensen die bewust eten. En de ondernemers zijn bevlogen en zitten vol passie. Prachtig."
Toevallig wordt er vanmiddag in Veghel ook een monsterbond gesloten tussen grote partijen als Albert Heijn, McDonald's, Unilever, het ministerie van Landbouw, de Rabobank en het Voedingscentrum. Zij maken plannen bekend die ertoe moeten leiden dat Nederland in 2030 de helft minder voedsel verspilt.