Wat te doen met die woekerpolis? 'Ik word er gek van'
Het leeft niet echt bij ouderen, de problemen met woekerpolissen. En dat is niet slim, want vroeg of laat gaat het ze toch veel geld kosten. Vaak gaat het om duizenden of tienduizenden euro's.
Daarom wordt er vandaag in Utrecht een Nationale Ontwoekerdag georganiseerd. Consumenten krijgen van 40 financieel adviseurs tips hoe ze een eerste stap kunnen zetten bij het 'ontwoekeren' van bijvoorbeeld hun te dure beleggingshypotheek of spaarpolis.
Seniorenblad Plus Magazine en de Consumentenbond organiseren deze voorlichtingsdag. "Vroeg of laat worden mensen met de gevolgen geconfronteerd. Het heeft geen zin je kop in het zand te steken. Het is onze taak om hen goed voor te lichten en oplossingen aan te dragen", aldus Plus-redacteur en initiatiefnemer Erik Bogaards.
Nog altijd hebben honderdduizenden slachtoffers van woekerpolissen zich niet gemeld voor een schadeclaim, zei Ab Flipse van Woekerpolis.nl eerder.
Te weinig informatie
In totaal zijn er zo'n 7 miljoen woekerpolissen verkocht. Volgens de Autoriteit Financiële Markten is de woekerpolis-affaire de verzamelnaam voor de ophef rondom beleggingsverzekeringen. Een groot deel van de inleg van een beleggingsverzekering werd niet belegd, maar ging op aan hoge kosten en verzekeringspremies. Ook was de informatieverstrekking onvolledig, ontoereikend en niet in alle gevallen juist.
Volgens het Verbond van Verzekeraars lopen er nog circa twee miljoen woekerpolissen. Ze leveren meestal minder op dan wat klanten ervan verwachtten. Dominique Peters (58 jaar) komt uit Haarlem en heeft twee woekerpolissen van Aegon: een Koers-plan en een Fund-plan. Na haar advies op de Nationale Ontwoekerdag is haar boosheid eigenlijk alleen maar toegenomen.
"Ik heb Aegon de afgelopen jaren diverse keren gevraagd: jongens, kan ik ervan af, kan ik ze omzetten dat er nog iets overblijft van de inleg of dat ik er nog winst mee kan halen? Dan hoor je: nee mevrouw helaas, dat kan niet. En nu hoor ik hier dat ik de één gewoon kan stopzetten en ik het geld op een goede rekening kan zetten. De andere kan ik omzetten naar een bancaire lijfrente. Nou ja, in ieder geval gaat er dan niks meer af."
"Dat schijnen goede oplossingen te zijn. Waarom zegt Aegon dat niet? We zijn er al heel lang achter dat het product niet deugt. En zelfs daarna nog jaarlijks geld eraf halen op zo'n manier dat ik het niet kan zien. Ik voel me echt zo ontzettend genept."
Jeroen Mulder (43 jaar) uit Hulten heeft zes polissen. Bij zes verschillende maatschappijen. "Eigenlijk waren het allemaal woekerpolissen, blijkt nu. Ik weet al jaren dat ik dit aan moet pakken. Maar ik weet niet hoe, en bij wie. Ik krijg nu het advies om een onafhankelijke adviseur te zoeken. Even googelen op internet. Tja, onafhankelijk.... wie is er onafhankelijk?"
Daar moet Mulder het mee doen: "Eigenlijk ben ik nog niet veel wijzer geworden dus. Ik wilde wat geld sparen voor later ja. Daar is het om begonnen. Waar het mee eindigt? Ik word nog steeds van kastje naar de muur gestuurd. Hoe groot mijn financiële schade is? Ik zou het echt niet weten. Met al die verborgen onkosten.... gek word je ervan."
Reactie verzekeraars
Volgens het Verbond van Verzekeraars is het onjuist dat honderdduizenden polishouders nog geholpen moeten worden. In een reactie laat het verbond weten dat vanaf 2008 op basis van akkoorden met consumentenstichtingen zo'n drie miljard euro aan kostencompensatie is uitgekeerd.
Nationale Nederlanden zegt het te betreuren dat er nog steeds klanten zijn die niet tevreden zijn met hun product. De verzekeraar voegt eraan toe klanten graag bij te willen staan als zij vragen hebben over hun beleggingsverzekering en of deze nog past bij hun doel en verwachtingen.