Deliveroo-bezorgers Haarlem staken op drukste dag van het jaar
In Haarlem leggen maaltijdbezorgers van Deliveroo vandaag, op de drukste dag van het jaar, het werk neer. Ze protesteren hiermee tegen het voornemen van Deliveroo om vanaf februari alleen nog te werken met zzp'ers, ofwel kleine zelfstandigen.
Nu werken de meeste fietsbezorgers nog op een arbeidscontract, maar dat wordt per 1 februari niet meer verlengd. Dat scheelt het bedrijf veel geld omdat de werknemers dan voor hun eigen premies moeten opdraaien.
Zo'n 1500 bezorgers werken in vaste dienst voor Deliveroo in Nederland. Vier- tot vijfhonderd bezorgers werken nu al als zzp'er.
De vakbond FNV wil met de stakingsactie bereiken dat Deliveroo ook in de toekomst de maaltijdbezorgers in dienst neemt. Eerdere acties hebben Deliveroo nog niet op andere gedachten gebracht.
Concurrentie
Andere maaltijdbezorgdiensten als Foodora en Thuisbezorgd.nl, die wél werken met arbeidscontracten, hebben de Tweede Kamer gevraagd streng op te treden tegen Deliveroo. Ze vrezen de concurrentie als Deliveroo straks kosten bespaart door werknemers niet meer in loondienst te nemen.
Een aantal Deliveroo-bezorgers uit Amsterdam die vandaag moeten werken, gaan naar verwachting naar Haarlem waar op de Grote Markt een protestmanifestatie plaatsvindt. Daar worden tussen 17.00 en 20.00 uur oliebollen gebakken voor de stakers, maar ook "voor hongerige consumenten", aldus de FNV.
Drukste dag
De staking valt precies op de dag dat er massaal een beroep wordt gedaan op de bezorgdiensten. Thuisbezorgd.nl verwacht drie keer zoveel drukte op nieuwjaarsdag, de effecten van de staking bij concurrent Deliveroo nog niet meegerekend. De dienst zet extra personeel en e-bikes in om te kunnen voldoen aan de vraag.
Deliveroo zegt dat de meeste bezorgers juist vragen om meer vrijheid. "Dit wordt momenteel het beste bereikt met het freelancemodel", laat een woordvoerder weten. "We betreuren het dat een klein aantal campagnevoerders bezorgers hun werk ontzeggen dat ze willen en een service verstoren die duizenden klanten waarderen."