Webshops willen hoger opgeleid personeel dan normale winkels
Webwinkels hebben hoger opgeleid personeel nodig dan de traditionele winkels, blijkt uit onderzoek van het UWV bij vijf van de grote Nederlandse webshops.
Bij twee derde van de vacatures gaat het om middelbare en hogere beroepen. Bij de totale detailhandel is dit maar een derde.
Webwinkels hebben, naast lager opgeleid logistiek personeel, ook behoefte aan middelbaar geschoold personeel, zoals administratieve krachten op het hoofdkantoor. Verder zijn ze naarstig op zoek naar hoogopgeleide ICT-ers, zoals data-analisten, ontwikkelaars en testers.
Vaker uit het buitenland
Aan deze hoogopgeleide ICT-krachten is een groot gebrek. Daarom halen de webshops dit personeel steeds vaker uit het buitenland.
Ook laag opgeleid logistiek personeel is overigens lastig te vinden, onder meer door het negatieve imago van het beroep. Het is vaak zwaar werk en de werktijden onregelmatig.
Al met al is het type banen in webwinkels heel anders dan in fysieke winkels, waardoor het lastig is voor winkelpersoneel om 'over te stappen', concludeert het UWV. Werken bij de klantenservice van webshops past vaak nog het beste.
Het aantal banen bij webwinkels groeit snel. De afgelopen vier jaar nam het aantal arbeidskrachten jaarlijks met 16 procent toe naar ruim 60.000 in 2016. De omzet steeg jaarlijks met 22 procent tussen 2014 en 2016.