Kindervredesprijs voor Syrische vluchteling Mohamad (16)
De 16-jarige Syrische vluchteling Mohamad Al Jounde heeft de dertiende Kindervredesprijs gewonnen voor het opzetten van onderwijs in een Libanees vluchtelingenkamp. Op 12-jarige leeftijd gaf hij andere kinderen al les in wiskunde en fotografie en bouwde hij een school.
Het comité van de prijsorganisatie KidsRights koos Al Jounde als winnaar uit 169 inzendingen, afkomstig uit 55 landen. De twee andere finalisten waren de Indonesische Faye Hasian, die seksuele uitbuiting en kinderhandel bestrijdt, en de Pool Tymon Radzik, die zich inzet voor kinderparticipatie.
Al Jounde wint een studiebeurs, een beeldje en wordt via het netwerk van KidsRights ondersteund in zijn missie. De organisatie investeert bovendien 100.000 euro in onderwijs aan kinderen in vluchtelingenkampen.
Doorzettingsvermogen
Het levensverhaal van Al Jounde kenmerkt zich door doorzettingsvermogen. Hij is een van de grofweg half miljoen Syrische vluchtelingenkinderen in Libanon. Zij leven vaak in armoede en kunnen niet naar school. Al Jounde, die de eerste jaren van zijn verblijf in Libanon ook verstoken was van onderwijs, wilde de situatie van zijn leeftijdsgenoten verbeteren en bouwde samen met zijn familie een school.
De school werd afgebroken toen de Libanese regering het vluchtelingenkamp verplaatste, maar Al Jounde bleef zich hardmaken voor onderwijs van gevluchte kinderen. Met professionele steun werd een nieuwe school gebouwd. Inmiddels bereiden docenten daar zo'n tweehonderd kinderen voor op het Libanese schoolsysteem.
Jonge Nobelprijswinnares
Al Jounde kreeg de Kindervredesprijs uitgereikt in de Ridderzaal in Den Haag door Malala Yousafzai (20). De Pakistaanse activiste, die zich onder meer inzet voor meisjesonderwijs, won in 2013 de Kindervredesprijs en in 2014 de Nobelprijs voor de Vrede. Yousafzai was destijds op 17-jarige leeftijd de jongste Nobelprijswinnaar ooit.
KidsRights is opgericht door oud-kinderombudsman Marc Dullaert. De organisatie timmert internationaal aan de weg om rechten van kinderen te verbeteren.