'Elektrische auto's rijden veel minder ver dan beloofd'
Elektrische auto's hebben een veel kleiner bereik dan fabrikanten beweren. Dat blijkt uit een test van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop, die drie elektrische auto's testte.
De Nissan Leaf, de Renault Zoe en de Opel Ampera-e werden getest op hun bereik. Het bereik van de drie modellen bleek minstens 40 procent lager te liggen dan het officieel vermelde cijfer. Het bereik van de Nissan Leaf was niet 250 kilometer, maar 144. De Opel Ampera-e haalde 304 kilometer in plaats van de beloofde 520 en de Renault Zoe haalde 232 kilometer en niet 400.
Verouderd
Volgens Test-Aankoop wordt het verschil tussen de cijfers veroorzaakt door het verschil tussen theorie en praktijk. Het officiële bereikcijfer wordt door fabrikanten ontleend aan de NEDC-cyclus, een door de Europese Unie vastgelegde testmethode.
De resultaten uit die test komen niet overeen met de werkelijkheid, zegt Test-Aankoop: "Uit onze proeven is gebleken dat het eenvoudigweg onmogelijk is om die prestaties te reproduceren in reële verkeersomstandigheden." Er is volgens de consumentenorganisatie bij de officiële cijfers geen rekening gehouden met zaken als "normaal" optrekken, de aanwezigheid van passagiers en het gebruik van de airco of verwarming.
Volgens Test-Aankoop weten veel fabrikanten van het verschil tussen theorie en praktijk, maar verschuilen zij zich achter de verouderde EU-regelgeving. De EU heeft al besloten dat de NEDC-test binnenkort vervangen wordt door de WLTP-test, die een meer waarheidsgetrouw beeld moet geven van het bereik.
Autobrancheorganisatie RAI Vereniging zegt dat er geen sprake is van verschuilen. "Fabrikanten zijn in hun communicatie naar de klant verplicht om gebruik te maken van de cijfers van de NEDC-test", zegt een woordvoerder. "Inderdaad zijn die cijfers vaak niet realistisch, maar dat ligt dus aan de test."
Opel
In een reactie laat Opel Nederland weten dat de "meer realistische" uitslag van de nieuwe WLTP-test duidelijk kenbaar zal worden gemaakt in de communicatie met de klant. Volgens deze test heeft de Opel Ampera-e geen actieradius van 520 kilometer, maar 380. Volgens Opel blijkt uit meerdere tests dat dit een "zeer realistisch" kilometeraantal is.
Ook Renault zegt zich niet te herkennen in het beeld dat door Test-Aankoop wordt geschetst: "De NEDC-methode heeft niet als doel de daadwerkelijke actieradius weer te geven. Renault informeert zijn klanten zorgvuldig bij de verkoop van elektrische auto's over de actieradius in de praktijk."
Nissan vindt het "jammer" dat bij deze rijtest ervoor is gekozen de NEDC-cijfers als referentie te gebruiken "waarvan bekend is dat ze geen verband houden met de praktijk".