'Koop niet zomaar spullen via Facebook of Instagram'
Bestel niet zomaar iets via sociale media, maar controleer eerst wie erachter zit. Met die boodschap begint de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag een campagne.
De toezichthouder merkt dat Nederlanders vaker via advertenties op sociale media zoals Facebook en Instagram spullen kopen zonder dat ze weten of de verkoper betrouwbaar is, en zich daardoor regelmatig geld uit hun zak laten kloppen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het kopen van sneakers, make-up en babykleding.
Snel kopen
De drempel voor online aankopen voor socialemediagebruikers is vaak laag. De advertenties richten zich vaak op hun persoonlijke voorkeuren en gebruikers zijn veelal jongeren, die toch al makkelijker online shoppen. Die combinatie leidt tot meer impulsaankopen. "Jongeren zijn een gewillige doelgroep. In een paar klikken kan een bestelling gedaan zijn en ze zijn niet zo alert op wat er mis kan gaan", zegt ACM-directeur Bernadette van Buchem in het NOS Radio 1 Journaal.
"Soms betalen ze tientallen of honderden euro's aan bedrijven die ze niet kennen." Cijfers over hoeveel er via sociale media gekocht wordt, en hoeveel mensen er problemen mee ervaren heeft de toezichthouder niet.
Verkoper verdwenen
De informatie over de verkoper in advertenties op sociale media is vaak erg beperkt. Soms staat er niets over verzendkosten en ontbreken contactgegevens of aanwijzingen voor retourneren, terwijl een duidelijke vermelding hiervan volgens de wet wel verplicht is.
"Stel het wordt niet geleverd, of de bestelling blijkt anders dan verwacht, dan is het vaak heel moeilijk om terug te vinden wie de verkoper ook alweer was, wat zijn adresgegevens zijn en hoe je het bedrijf kan bereiken", zegt Van Buchem.
Door consumenten op de risico's te wijzen, hoopt de ACM problemen te voorkomen. Op een website van de toezichthouder staan tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is of niet, zoals het checken van de verkoper en achteraf betalen. Om de jongere doelgroep beter te bereiken schakelt de ACM bovendien YouTubers in die voor de risico's waarschuwen.