Consumentenbond: voer afkoelperiode in bij aankoop keuken
De Consumentenbond pleit voor een afkoelperiode' van enkele dagen bij de aankoop van een nieuwe keuken. Het is de bedoeling dat klanten hun bestelde keuken in die periode gratis kunnen annuleren.
Uit een enquête onder 7000 leden van de Consumentenbond blijkt dat 37 procent van de potentiële klanten zich onder druk gezet voelt door agressieve methoden van de keukenverkopers.
Medewerkers van de bond gingen als mystery guest langs bij 15 verschillende keukenwinkels verspreid door het land. Bij 7 van de 15 showrooms werd druk uitgeoefend om diezelfde dag nog een handtekening onder een offerte te zetten.
Veel aandacht, hoge kortingen
Klanten worden vaak urenlang beziggehouden in de winkel, waarna het moeilijk is om het tekenen van een offerte te weigeren. Ook vertellen verkopers dat ze hoge kortingen kunnen geven als klanten nog dezelfde dag akkoord gaan met de aanschaf van een keuken. Uit het onderzoek van de bond blijkt dat deze kortingen weken later vaak nog geldig zijn en dan soms zelfs hoger zijn.
Ook een nachtje slapen over een nieuwe keuken is er niet altijd bij: 40 procent van geënquêteerden kreeg geen offerte mee naar huis. Offertes die wel worden meegegeven zijn veelal niet gespecificeerd.
Vlogger
Het gros van de keukenzaken hanteert momenteel geen bedenktermijn. Bij enkele zaken is het annuleren van een keuken tot twee dagen na de aankoop mogelijk, maar alleen tegen betaling van 5 procent van de aankoopsom.
Gratis annuleren (binnen 48 uur) kan sinds begin dit jaar wel bij de keukenzaken van de Mandemakers Groep (o.a. Brugman, Keuken Kampioen). Dat bedrijf voerde de regeling in naar aanleiding van de commotie die op sociale media ontstond nadat een vlogger van vrouwenblad Libelle hardhandig was weggejaagd door een medewerker.