Battlefront 2 ligt onder vuur vanwege de sterke nadruk op loot crates in de game
Aangepast

Zijn loot crates in de nieuwe Star Wars-game een vorm van gokken?

  • Stephan Vegelien

  • Stephan Vegelien

De Belgische kansspelcommissie is deze week een onderzoek gestart naar loot crates in de nieuwe Star Wars-game, die morgen uitkomt. Die digitale schatkistjes met willekeurige spullen om jouw gamekarakter sterker te maken, zijn mogelijk een vorm van gokken. Ook de Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt loot crates. "Dit is gewoon een fruitautomaat", zegt Gamekings-presentator Koos Mooten.

Loot crates kunnen verslavend zijn. De Nederlandse Kansspelautoriteit waarschuwt op haar website sinds vorige week voor de gevaren ervan: het risico op verslaving en grote financiële uitgaven. "Vooral bij minderjarigen bestaat het risico dat zij de gevolgen van zulke spellen lastig kunnen overzien", schrijft de Kansspelautoriteit.

In België is specifiek een onderzoek gestart naar de loot crates in Star Wars: Battlefront 2. Omdat je van tevoren niet weet wat er in een loot crate zit, zouden ze wel heel veel weg hebben van gokken. Als loot crates worden aangemerkt als gokken, dan betekent dat dat de game uit de schappen wordt gehaald en ontwikkelaar EA een flinke boete krijgt.

Zo werken de loot crates in Star Wars: Battlefront 2:

Het is moeilijk om vast te stellen of het echt gokken is, legt Marja Appelman van de Kansspelautoriteit in Nieuws en Co uit. "Dat wordt het pas als wat in de loot boxes zit, buiten het spel om, geld waard is. Dat is moeilijk te bepalen."

"Als je geld kunt verdienen aan de koop en verkoop van loot crates, dan is het een probleem", legt gameverslavingsdeskundige Tony de Rooij van Trimbos uit. "Zo is de handel in loot crates-opbrengsten in schietspel CS:GO al aan banden gelegd."

In Battlefront 2 merk je dat alles is ingericht om de loot crates te faciliteren, legt Gamekings-presentator Koos Mooten uit. "Ze weten precies hoe het werkt, bij EA. Het is een psychologisch trucje." Tony stelt dan ook de vraag: "Mag je kinderen blootstellen aan een gesimuleerd kansspelmechanisme dat bijbetalen met echt geld uitlokt?"

Volgens Tony zoeken gamestudio's als EA dit jaar heel erg de grenzen op van wat wel en niet mag. "Het wordt een morele discussie." Een klein deel van de spelers is bereid om te betalen voor loot crates. "Dat zijn ofwel de mensen die het kunnen missen. Of het zijn de kwetsbare of jonge mensen. Daar zit de zorg." Koos voegt toe: "Ze richten zich op mensen die zich niet kunnen inhouden. Dat is ethisch onverantwoord."

In zijn recensie van de game maakt Koos gehakt van het loot crates-systeem van Battlefront 2. "Misselijkmakend", noemt hij het. "Dit is puur en alleen gedaan om zoveel mogelijk centjes uit een speler te knijpen."

Het probleem zit voor hem, en veel andere spelers, in het feit dat je de loot crates nodig hebt om te winnen. "Wil je meegaan in de game, moet je de loot crates aanschaffen. Een speler die loot crates aanschaft, brengt meer schade toe en krijgt meer levensenergie. Dan krijg je een oneerlijke strijd. Het is pay-to-win."

Deel artikel: