Nederlanders maken zich niet echt druk over betaalfraude
Nederlanders schatten de kans om slachtoffer te worden van betaalfraude laag in en tips tegen oplichting zijn bekend, maar worden niet altijd gebruikt.
Uit onderzoek van Betaalvereniging Nederland blijkt dat bijna twee derde van de Nederlanders de kans om zelf slachtoffer te worden van betaalfraude op minder dan 50 procent schat.
Bijna iedere deelnemer aan het onderzoek zegt bekend te zijn met phishing. Maar een derde controleert niet het adres van de afzender van de e-mail.
Nul procent
Cybercrime-expert Jan-Willem Bullee hamert juist op het controleren van een afzender. "Vaak zie je toch dat er rare dingen in de link zitten die je makkelijk zelf kan herkennen als je er net iets langer naar kijkt." Bullee promoveerde vorige maand op een onderzoek naar de oplichtingsmethode social engineering, een vorm van fraude waarbij het slachtoffer zelf onbewust meewerkt aan de fraude.
Bullee vroeg mensen telefonisch via een website software te downloaden op hun computer. "Vooraf dacht nul procent slachtoffer te kunnen worden van deze vorm van oplichting. Toch installeerde veertig procent de software."
Tikkie-oplichting Oosterhout
Twee weken geleden werden er twee jongens in Oosterhout opgepakt voor een vorm van social engineering-fraude. "De persoon die een valse betaallink gestuurd heeft, die heeft het slachtoffer er zelf op laten klikken", zegt Bullee. "Hij heeft het slachtoffer zo gemanipuleerd dat het slachtoffer zelf bijdraagt aan het slachtofferschap."
De Fraudehelpdesk waarschuwt al sinds begin dit jaar voor de oplichting met de nep-betaallink van Tikkie en Bunq. "Sinds begin dit jaar hebben we tientallen meldingen daarvan binnengekregen."
Meldingen bij Fraudehelpdesk
Ook na veel media-aandacht voor een bepaalde vorm voor oplichting blijven er meldingen bij de Fraudehelpdesk binnenkomen, zoals de oplichting met neppe betaalapps. Volgens de Fraudehelpdesk blijven de phishing-fraudevormen een probleem. "Het vooroordeel is dat slachtoffers dom zouden zijn", zegt een woordvoerder.
Bullee hoorde van een proefpersoon uit zijn onderzoek dat het pas opviel hoe goed de oplichters zijn toen het kwaad al geschied was. "Die phishing-mails worden steeds beter, de technologie evolueert en de bad guys evolueren mee."
Wapenen tegen oplichting
Cybercrime-expert Bullee erkent dat het lastig is om de phishing-fraude tegen de gaan. "Die truc met Tikkie zit heel goed in elkaar." Toch ziet hij meteen iets opvallends aan het gesprek tussen de fraudeur en slachtoffer. "Tikkie is eigendom van ABN AMRO. Dus ik vond het raar dat de url op .online eindigt in plaats van op de normale extensie."