NOS NieuwsAangepast

Werknemers met beperking, 'je bent dom als je ze niet aanneemt'

  • Guus Dietvorst

    redacteur Online

  • Guus Dietvorst

    redacteur Online

De helft van de bedrijven is niet van plan om mensen met een beperking aan te nemen, blijkt uit onderzoek van het SCP. Maar de voordelen wegen met gemak op tegen de nadelen, vertellen medewerkers van twee bedrijven die wel in zee gaan met werknemers met een beperking.

Als het goed gaat, krijgt zo'n werknemer meer zelfvertrouwen en daar krijgt het hele bedrijf weer energie van.

Clazina Dingemanse, IPD Opleidingen

Het maakt klanten blij en het ziekteverzuim gaat omlaag.

Sven Romkes, ABN Amro

Sven Romkes werkt bij ABN Amro op de afdeling diversiteit. Hij zit zelf in een rolstoel en is verantwoordelijk voor het aannemen van werknemers met een beperking. "Wij hebben hier het hele spectrum; mensen met met een lichamelijk beperking, een psychische stoornis, een verstandelijke beperking."

Warm-welkom-medewerker

De meesten werken in reguliere functies voor hoogopgeleiden, bijvoorbeeld als financieel adviseur of hypotheekadviseur. Maar de bank heeft ook een functie bedacht: de warm-welkom-medewerker. "Die ontvangen klanten op onze kantoren, ze schenken koffie en helpen met eenvoudige dingen, zoals het vervangen van een kapotte pinpas."

Eerst waren er drie in dienst, nu twintig en Romkes mikt op meer. "Want het is een doorslaand succes, ze doen het steengoed. Klanten worden er blij van, maar collega's ook. En de werknemers zelf, natuurlijk."

Onlangs heeft de eerste een vast contract gekregen. "Die heeft een emotieregulatiestoornis en zei: 'ik ben nog nooit zo blij geweest', zonder enige emotie, maar zeer welgemeend. Dat is toch bijzonder."

Ons bedrijf probeert mensen verder te helpen, dus waarom dan ook niet op kantoor?

Clazina Dingemanse

Net als ABN Amro heeft ook IPD Opleidingen beleid om mensen met een beperking aan te nemen. Ongeveer een derde van de dertig werknemers van het opleidingsinstituut heeft een beperking. "Wij hebben ooit bedacht: ons bedrijf leidt mensen op, probeert ze verder te helpen, dus waarom dan ook niet op kantoor?", vertelt adjunct-directeur Clazina Dingemanse.

"Een reden dat het bij ons goed werkt, is dat iedereen erin wordt meegenomen", aldus Dingemanse. "Het hele team helpt de mensen met beperkingen. Als het goed gaat, krijgt zo'n persoon meer zelfvertrouwen en daar krijgt het hele bedrijf dan weer energie van. Hun enthousiasme straalt af op de anderen."

"Het grootste voordeel is dat het goed is voor de sfeer", zegt Dingemanse. "En arbeidsbeperkten zijn vaak heel goed gemotiveerd. Ze krijgen eindelijk een kans, dus ze gaan ervoor."

Dat laatste zorgt ook voor uitdagingen, vult Romkes aan. "De energiebalans is heel belangrijk, soms gaan ze te hard. Ze gaan ver om hun kans te benutten, dus soms moet je ze afremmen. Je hoeft ze in ieder geval nooit te motiveren."

Verkoudheid en taaislijmziekte

Behalve de motivatie ziet Romkes nog een voordeel; het ziekteverzuim is lager op afdelingen waar mensen met een beperking werken. "Als je een verkoudheid voelt aankomen en je ziet je collega met taaislijmziekte die gewoon zit te werken, dan ga je niet ziek naar huis toch?"

Bij ABN Amro hebben zo'n 400 van de 16.000 werknemer een beperking. Voor sommige van die werknemers geldt dat hun beperking juist een voordeel is. "Wij hebben een hypotheekadviseur in dienst die gebarentaal spreekt", vertelt Romkes. Dat is een groot succes, die zit helemaal volgeboekt. Doven en slechthorenden willen blijkbaar graag advies in hun eerste taal."

Het levert zoveel op, je bent dom als je het niet doet.

Sven Romkes

Verder is de bank 'autismevriendelijk', zoals Romkes het noemt. Veel functies zijn geschikt met mensen met een stoornis uit het autistische spectrum.

"Een man controleert bij ons bepaalde gegevens door tien minuten naar een scherm te kijken met allemaal cijfers. Dan kan hij aan het eind zeggen waar de komma verkeerd staat", vertelt Romkes. "Dat zou een andere werknemer niet zo snel lukken." Hij plaatst wel een kanttekening: "Hij heeft natuurlijk wel wat coaching nodig om het vervolgens goed aan collega's uit te kunnen leggen."

Concluderend heeft Romkes een advies voor de bedrijven die huiverig zijn om mensen met een beperking aan te nemen: "Het levert zoveel op, je bent dom als je het niet doet."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl