Wind tijdens de Solar Challenge 'best eng, maar ook erg kicken'
Het was slecht weer vandaag in de outback van Australië. Regen, een dik wolkendek en windstoten van soms meer dan 60 kilometer per uur zorgden voor lastige omstandigheden op de vierde dag van de World Solar Challenge. Drie Nederlandse studententeams doen mee aan de race met zonne-auto's over een afstand van ruim 3000 kilometer.
Solar Team Delft heeft ondanks de regen en wind de voorsprong verder uitgebreid. Het team loopt nu ruim twee uur voor op de nummer 2, het Amerikaanse team uit Michigan.
De Nuna9 uit Delft kan volgens aerodynamicus Jasper Hemmes ook bij harde wind met weinig energie veel snelheid maken, dankzij zijn vorm en lichte gewicht. "Bij de harde zijwind van vandaag laten we de coureur de auto zó op de weg positioneren dat we optimaal gebruiken maken van het zogenoemde 'zeileffect'. We worden dan als het ware vooruit gezogen door de wind."
Volgens coureur Emma Vercoulen viel het door de harde wind niet mee om de auto recht op de weg te houden. "Ik voelde de auto onder me trillen, terwijl ik de regenplassen op de weg probeerde te vermijden. Best eng, maar ook heel erg kicken!"
Satellietwagen
Het team uit Delft heeft dit jaar ook voor het eerst een satellietwagen mee. Hierdoor kunnen ze regelmatig weersvoorspellingen opvragen en hier tijdens de race op inspelen.
"Dankzij de goede internetverbinding zien we het actuele wolkendek en de gaten hierin. Door de snelheid aan te passen rijden we zo veel mogelijk in de zon. Hier hebben we minstens een half uur van onze voorsprong aan te danken", vertelt Maarten Hagg van Solar Team Delft vanuit Nederland.
Met nog 459,5 kilometer te gaan kan er nog veel mis gaan. De wind trekt morgen nog verder aan en een stuurfout is snel gemaakt. Toch verwacht het team al morgenvroeg, Nederlandse tijd, aan te komen in Adelaide.
Voor het solarteam uit Twente eindigde de dag in een teleurstelling. Niet alleen zakte het team een plek op de ranglijst, van drie naar vier, maar het moet morgen ook een tijdstraf uitdienen van een half uur. Dat betekent dat de solarauto bij de eerste stop niet een half uur, maar een uur moet wachten.
"Een tijdstraf van een half uur is een enorme klap, zeker omdat de verschillen nu zo klein zijn", zegt teamleider Olivier Berghuis. Twente kreeg de tijdstraf voor het gebruik van een wit kleed onder de zonne-auto, afgelopen maandag. Hun zonnecellen zouden daarbij voordeel hebben gehad van de reflectie van het witte doek.
Volgens Twente hadden ze daar van tevoren toestemming voor gevraagd en gekregen van de organisatie. Het team tekende daarom protest aan, maar dat is afgewezen.
Het team legt zich neer bij de uitkomst en probeert er het beste van te maken. "Morgen hebben we, geluk bij een ongeluk, een half uur langer om ons paneel op te laden en gaan we er vol voor."
Geheim wapen
Twente heeft naar eigen zeggen een geheim wapen: Sabine. Het is een zelfbedacht en uitgewerkt systeem dat ervoor moet zorgen dat het zonnepaneel op de auto beter kan omgaan met schaduw. Twee jaar geleden gebruikte Twente dit systeem voor het eerst en bespaarde toen zo'n dertig race-minuten.
Deze keer zou Sabine dankzij nieuwe aanpassingen zelfs een tijdsbesparing van een uur moeten opleveren. "Of onze verwachtingen ook kloppen, moet nog blijken bij de finish", zegt Joost Bruysters van Solar Team Twente.
Twente verwacht morgen aan het einde van de dag de eindstreep te halen in Adelaide. Het zal erom spannen, want als er een drukke avondspits is, kan de organisatie besluiten dat het vanwege de veiligheid niet mogelijk is door te rijden tot de finish.
Eindhoven blijft stabiel op kop in de cruiser-klasse, waar het niet draait om wie de snelste is, maar wie het meest efficiënt rijdt. Door regen en wind besloot het team vandaag met één persoon te rijden in plaats van vijf in hun gezinsauto op zonnestroom.
"We wilden vandaag een marge opbouwen, zodat we wel op tijd kunnen finishen in Adelaide", zegt Beatrix Bos van team Eindhoven.