Een bijbaan als 'Muser': zingen en playbacken voor duizenden volgers
TheOfficialCasper, JoanneLopes en iitsmekeafi. Deze namen zeggen je waarschijnlijk niets, maar het zijn stuk voor stuk idolen met tienduizenden volgers. Ze zijn alledrie Musers, artiesten met een enorme schare fans op Musical.ly, een app met wereldwijd meer dan 200 miljoen gebruikers.
Musical.ly is vooral populair bij jonge kinderen en tieners. Via de app kun je jezelf filmen als je een liedje playbackt, danst of zingt. Die video's kun je vervolgens voorzien van effecten en online zetten. Gebruikers die opvallen, hebben binnen de kortste keren duizenden volgers.
De drie bovengenoemde Musers komen uit Nederland en waren vanwege hun populariteit uitgenodigd voor de eerste Nederlandse Muser Battle in Amsterdam. Bij die wedstrijd namen bekende gebruikers van de app het tegen elkaar op in de categorieën zang, dans en video. Tot teleurstelling van veel jongere volgers werden alleen deelnemers toegelaten van 16 jaar of ouder.
Het NOS Jeugdjournaal was er ook bij en maakte deze reportage:
JoanneLopes bleek de beste danser en iitsmekeaffi won in de categorie video. TheOfficialCasper werd door de jury uitgeroepen als beste zanger. Een verrassing, zegt hij zelf. Hij heeft namelijk 'maar' 32.000 volgers, een stuk minder dan andere deelnemers zoals iitsmekeafi (193.000) en theylikeneliss (250.000).
Drukke bijbaan
Casper Feddema, zoals hij echt heet, studeert en is pas sinds een paar weken actief op de app. Door iedere dag filmpjes te plaatsen waarin hij zingt of danst, heeft hij in korte tijd veel fans gekregen. Het is een drukke bijbaan, want achter iedere video zit een paar uur voorbereiding.
Bij het bedenken en uitvoeren van filmpjes krijgt Casper daarom hulp van Johan Hamstra (34), die zijn sociale media beheert. Via Musical.ly proberen ze de muziekcarrière van Casper van de grond te krijgen. "Deze app is voor mij een manier om mijn talent te laten zien", zegt hij daar zelf over.
Zijn kwaliteiten zijn opgevallen bij de ontwikkelaars van de app: Casper is uitgekozen tot de vijftig grootste talenten en wordt de komende maanden intensief begeleid en gepromoot. In ruil daarvoor staat hij het geld dat hij verdient met zijn filmpjes af aan het bedrijf achter Musical.ly.
Daarbij kan het om vrij grote bedragen gaan, vertelt manager Hamstra. Vooral in de Verenigde Staten wordt veel geld verdiend via de app. Dat gebeurt vooral door middel van livestreams. Bij zulke sessies kunnen kinderen hun idool steunen via gifts, donaties die variëren van een cent tot 55 euro.
"In de VS geven kinderen daarbij soms wel 600 dollar per dag uit via de creditcard van hun ouders", zegt Hamstra. En ook in Nederland krijgen kinderen volgens hem steeds vaker geld toegestopt dat ze vervolgens uitgeven op apps als Musical.ly. "Soms ook doordat Musers hun volgers vragen om hen te steunen."
Leuke show
Het is iets waar Casper op dit moment niet mee bezig is. Hij schrijft zijn eigen muziek en is vooral bezig met zingen. Nu hij de Nederlandse editie van The Muser Battle heeft gewonnen, mag hij het op 1 oktober in Milaan opnemen tegen Musers uit andere Europese landen.
Wat hij moet verwachten, weet hij niet. "Ik word alleen maar supernerveus als ik naar andere Musers kijk. Ik wil gewoon een leuke show neerzetten."