Boete? Huh? Had ik mail van de overheid dan?
Veel Nederlanders worstelen met hun Berichtenbox, het digitale postvak waar de overheid belangrijke informatie heen stuurt. Ze lopen berichten over betalingen mis, met aanmaningen en boetes tot gevolg.
Samen met omroep Max stelde de Nationale Ombudsman een meldpunt in voor mensen die problemen met de Berichtenbox hebben. Ze signaleerden dat er veel klachten zijn. Ook op een oproep van de NOS stroomden zo'n 1600 reacties binnen.
De 36-jarige Mehrdad Khalilzadeh had zijn Berichtenbox geactiveerd, maar liep toch meldingen mis. "Ik had de waterschapsbelasting niet betaald, want ik had nooit een mailtje gekregen dat er een bericht klaarstond."
Vervolgens kreeg Khalilzadeh een factuur thuisgestuurd met aanmaningskosten van zeven euro en een dreiging van een verhoging van veertig euro. Toen ik hierover belde zeiden ze dat ik het zelf in de gaten moest houden."
Daar is ombudsman Van Zutphen het niet mee eens. "Digitale post verzenden naar de Berichtenbox en het verder maar aan de burger laten om zijn digitale brievenbus continu in de gaten te houden, vind ik de omgekeerde wereld."
De 52-jarige Margreet Pinkse kreeg wel berichten. Ze had alleen niet door dat ze een belangrijke betaling moest doen. Pinkse betaalt de meeste rekeningen via automatische incasso, en ontvangt daar dan een melding van. "Door die onbelangrijke berichten denk je bij het volgende bericht van MijnOverheid dat het weer zo'n bevestiging is."
Om veiligheidsredenen mag er in een melding per e-mail minder informatie staan dan in een bericht in de Berichtenbox, dat je alleen kunt lezen door in te loggen via het veilige DigiD. Toch zou het op zijn minst fijn zijn om aan de e-mail te kunnen zien of er een nieuwe rekening betaald moet worden, vindt Pinkse.
De 26-jarige Ronnie Koopman schrok toen hij plots een dwangbevel van zijn waterschap ontving. Eerdere herinneringen aan de openstaande rekening had hij gekregen via MijnOverheid, maar die berichten had hij niet gelezen. "Ik wist helemaal niet dat ik me daarvoor had aangemeld", zegt hij.
Koopman checkt, net als veel andere Nederlanders, zijn online brievenbus niet vaak. "Het is voor mij geen gewoonte om op MijnOverheid te kijken."
Sowieso ontvangt hij rekeningen en belangrijke brieven liever zwart-op-wit, want dat is volgens hem veel duidelijker. "Nu moest ik binnen twee dagen 500 euro ophoesten", zegt hij. "Als ik had geweten dat er een rekening openstond, dan had ik die gewoon in termijnen kunnen betalen en had ik geen boete van 90 euro gekregen."