Verstappen rept nu al van bijrol: mijn auto houdt niet van Monza
Max Verstappen rijdt komend weekend in Italië met z'n RB13 de dertiende grand prix van het seizoen. In Monza maakt de Nederlander, als het droog blijft, geen schijn van kans. "Mijn auto houdt niet zo van dit circuit."
Verstappen weet nu al dat hij, vanwege een geplande motorwissel van Red Bull, een zogenoemde gridstraf krijgt. Hij zal zondag een flink aantal plaatsen worden teruggezet op de startopstelling.
"Ik weet nog niet precies wat we gaan vervangen en hoeveel plekken straf dat oplevert, maar ik denk dat het ruim genoeg zal zijn voor een plek op de laatste rij", grapte de Nederlander cynisch tijdens een mediasessie in Monza.
Verstappen probeert het echec in België- waar hij in de beginfase van de race strandde met motorproblemen- te vergeten. Tijd om de zinnen te verzetten was er amper.
"Ik ben gewoon in de sportschool gaan trainen om fit te blijven. Ik probeer positief en rustig te blijven, maar dat wordt steeds lastiger. Ik weet zeker dat ze bij Renault keihard werken om alles op te lossen. Laten we hopen op een probleemloze zondag."
Excuses Renault
De 19-jarige Limburger kreeg na de mislukte race in Spa-Francorchamps een armada aan Renault-topmannen op bezoek. "Ze kwamen hun verontschuldigingen aanbieden, maar daar heb ik weinig aan. Ik wil geen excuses. Ik wil dat ze de problemen oplossen."
Er zijn na de race in de Ardennen harde woorden gevallen. "Tuurlijk. We hebben gewoon gezegd wat er aan de hand is en hoe we ons voelen. Dat vind ik meer dan logisch."
De nummer zes in de WK-stand pleit -niet voor het eerst- voor het afschaffen van gridstraffen. "Ja, ik denk dat het beter is om teams of de motorleverancier te straffen in plaats van de coureur. Een flinke geldboete van een paar miljoen, dat werkt beter. Dat doet ook pijn, zodat de dader voelt dat z'n werk niet goed is."
Naast Verstappen zal ook zijn teamgenoot Daniel Ricciardo achteraan de grid starten. "Ja, het team heeft het nog niet officieel bekendgemaakt, maar ook ik ga straf incasseren", aldus de Australiër, die dit jaar al zes keer op het Formule 1-podium stond en een race op z'n naam schreef.
"Achteraan starten is hier eigenlijk best leuk", stelt Ricciardo. "Monza is echt een inhaalcircuit, dus daar verheug ik me op. Ik verwacht trouwens nog meer coureurs die naar achteren gezet worden, dus het wordt een race binnen de race: wie komt het verst naar voren."
Verstappen vult lachend aan dat het nog druk kan worden in de achterhoede. "Ik geloof dat McLaren en Toro Rosso ook straf krijgen. Gezellig."
Ik zou nog enigszins tevreden kunnen terugkijken als we aan het eind van het seizoen het snelste team zijn, maar dat gaat niet gebeuren.
Ricciardo en Verstappen bevestigen dat het incasseren van de gridstraf een strategisch teambesluit is. "We kunnen misschien met de huidige motor nog wel een race uitrijden, maar ik wil niet riskeren dat het in de volgende grand prix in Singapore fout gaat. Dat is een stratencircuit waar we kans maken op het podium, terwijl dat hier onmogelijk is."
Verstappens teamgenoot doelt op de aard van de 'Pista Magica': Monza is namelijk driekwart volgas. De Renault-krachtbron in de Red Bull-bolide kan op topsnelheid Mercedes en Ferrari niet bijbenen en moet het juist hebben van bochtige circuits.
Ricciardo: "Daarom wisselen we hier, zodat we in Singapore wat achter de hand hebben." Verstappen: "Ik denk niet dat we in Singapore de race kunnen winnen, maar vechten voor een podium moet daar mogelijk zijn."
Ricciardo benadrukt dat de onbetrouwbaarheid van de Renault-motor de progressie van hun team blokkeert. "Als de betrouwbaarheid beter was zouden we het vermogen meer kunnen opvoeren. Het is vervelend om de finish niet te halen, maar het is misschien nog wel vervelender dat het ons remt in het doorontwikkelen van de auto. Wij dachten echt dat deze problemen eerder zouden zijn opgelost."
Verstappen haalde slechts in de helft van de grands prix de finish, meestal door technische malheur. Ook Ricciardo heeft zijn dosis pech gehad, maar de Aussie had de mazzel dat zijn problemen vooral op vrijdag aan het licht kwamen.
Ricciardo: ik voel de pijn van Max
"Het team heeft me verteld dat we in de eerste seizoenshelft ongeveer evenveel euvels hebben gehad. Alleen gebeurde het bij mij steeds in de vrije trainingen. Dan kun je nog ingrijpen. Op racedag is het dramatisch om de finish zo vaak niet te halen. Ik voel de pijn van Max. It sucks."