Schiphol ontkent stelselmatige fraude bij vastgoedtak
Bij de vastgoedtak van Schiphol maken managers uit het middensegment zich schuldig aan corruptie. Er wordt op grote schaal gesjoemeld met bonnen en declaraties, meldt NRC op basis van eigen onderzoek. Volgens Schiphol klopt het door NRC geschetste beeld niet en hanteert het bedrijf een zero-tolerance beleid bij integriteitsschendingen.
Volgens NRC heeft een advocaat van Schiphol tijdens een rechtszaak gezegd dat het bedrijf voor miljoenen is benadeeld, maar dit niet hard kan maken omdat de administratie door betrokkenen bewust ondoorzichtig is gemaakt.
De krant stelt dat minstens zeven managers uit het middensegment van Schiphol Real Estate - het vastgoedbedrijf van Schiphol - meedoen aan de fraude. Ze laten aannemers op kosten van Schiphol privéverbouwingen doen en vragen om uitjes, etentjes en andere douceurtjes. De kosten verstoppen ze in de administratie van de luchthaven, die zo rommelig is dat een goede controle onmogelijk is.
Gunsten
NRC deed onderzoek naar aanleiding van een rechtszaak tegen een Schipholmanager, een manager van een onderhoudsbedrijf en een aannemer. De twee managers zijn wegens fraude ontslagen. Uit mails die NRC in handen heeft, blijkt echter dat Schipholmanagers aannemers geregeld om gunsten vragen.
In de boekhouding van Schiphol Real Estate zitten volgens de krant tal van gunsten verstopt, zoals etentjes, dakkapellen, airco's, leren tassen, feestjes en dure voedselpakketten.
In een mail uit 2015 schrijft een manager aan een aannemer dat zijn versterker kapot is en dat hij "een toppertje van Yamaha" gezien heeft. Hij vraagt of dit "financieel te regelen" is en voegt daaraan toe: "We bespreken dit nog wel eventjes. Per mail is dit wellicht niet handig. Delete hem maar".
Scherp
Schiphol benadrukt dat de bronnen van NRC mogelijk mensen zijn naar wie een onderzoek loopt. Omdat die zaken deels onder de rechter liggen, kan de luchthaven verder niet ingaan op de beweringen.
Wel stelt Schiphol dat alle mogelijke incidenten direct grondig worden onderzocht en dat er de afgelopen vijf jaar maar twee grotere zaken zijn geweest waarbij aangifte is gedaan.
Schiphol doet vele honderden projecten per jaar en werkt met veel leveranciers samen. Omdat integriteitsincidenten daardoor niet uit te sluiten zijn, is de luchthaven hier scherp op, zegt Schiphol.
Brandwerende maatregelen
Uit het onderzoek van NRC komt ook naar voren dat de kwaliteit van de gebouwen op Schiphol matig is en dat verbouwingen vaak opvallend duur zijn.
De afgelopen jaren zijn talloze serieuze gebreken aan het licht gekomen. De luchthaven kampt met achterstallig en slecht uitgevoerd onderhoud. Brandwerende maatregelen zijn onvoldoende, tekeningen kloppen niet en elektriciteitsbedradingen hangen los.
Volgens betrokkenen is de technische kennis bij de vastgoedafdeling van Schiphol gebrekkig en lopen daar vooral financiële mensen rond. Schiphol heeft voor 2 miljard euro aan gebouwen, zoals parkeergarages, hotels, winkels en kantoren.