Speciale 'fietspadcode' moet chaos op fietspad beteugelen
Chaos op het fietspad. Snorscooters, e-bikes, stadsfietsen en scootmobiels die kriskras door elkaar rijden. Als het aan de ANWB, de Fietsersbond en wielersportbond NTFU ligt is dat vanaf volgend jaar verleden tijd. De belangenclubs werken aan een speciale 'fietspadcode' en borden die fietspadgebruikers met verschillende snelheden uit elkaar moeten houden, schrijft het AD.
"Geef elkaar de ruimte", is de werktitel van het project. Uitgangspunt is dat "fietsers meer rekening houden met elkaar", zegt NTFU-woordvoerder Esther van der Heijden. Langzame fietspadgebruikers moeten volgens het plan goed rechts houden en achter elkaar gaan rijden, zodat de snelle gebruikers - snorfietsers en wielrenners - makkelijk kunnen passeren.
Een boodschap met die strekking moet op nieuwe verkeersborden staan, die vanaf volgend jaar zomer zijn gepland. Ook smartphonegebruik moet worden teruggebracht. De ANWB zegt bij navraag wel dat de plannen nog in een pril stadium verkeren.
Ouderen kwetsbaar
De populariteit van de fiets als vervoersmiddel blijft stijgen. In tien jaar tijd zijn Nederlanders 9 procent meer gaan fietsen. Veilig Verkeer Nederland noemt het gevaarlijk vol op de fietspaden: jaarlijks raken 350.000 mensen gewond na een ongeval op de fiets.
Vooral ouderen zijn kwetsbaar. Van de tweehonderd fietsers die jaarlijks in het verkeer omkomen is 70 procent ouder dan 60 jaar, blijkt uit cijfers van Veiligheid.nl.
Ouderen blijven langer en meer fietsen, geholpen door de komst van de e-bike. Tegelijkertijd reageren ze minder snel, zijn ze wat minder stabiel en lopen ze makkelijker kwetsuren op, verklaart Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland.
Met de komst van de elektrische fiets en de toename van het gebruik van snorfietsen en scootmobiels, neemt de diversiteit op het fietspad toe, zegt Theo de Rooij. De oud-wielrenner en oud-technisch directeur van de Rabobankwielerploeg werkt aan 'snelfietsroutes', speciaal voor wielrenners en e-bike-gebruikers. In de regio Arnhem Nijmegen zijn al verschillende van die routes.
'Ogen op de weg, niet op de telefoon'
De gedragscode richt zich niet alleen op de snelheidsduivels. Elke doelgroep op het fietspad kan aanwijzingen gebruiken voor veilig gedrag, benadrukt NTF-woordvoerder Van der Heijden. "Wielrenners moeten niet overal keihard willen racen. En scholieren moeten hun ogen op het fietspad houden, niet op hun telefoon."