De Schipholtunnel
NOS NieuwsAangepast

Loos alarm Schipholtunnel aangepakt, treinen mogen langzaam doorrijden

De Schipholtunnel gaat minder vaak dicht vanwege een loos brandalarm. Bij een brandmelding in de tunnel mogen treinen voortaan langzaam doorrijden naar de luchthaven. Een nieuw team van ProRail is binnen tien minuten ter plekke om de situatie te beoordelen. Alleen bij serieuze incidenten worden de tunnelbuizen straks afgesloten.

In de Schipholtunnel zijn geregeld storingen. Vroeger werden bij een brand- of rookmelding direct alle tunnelbuizen gesloten, wat grote gevolgen had voor het treinverkeer en tienduizenden reizigers. Dat gebeurde zo'n 15 tot 20 keer per jaar. Meestal ging het om ongevaarlijke situaties, zoals rokende remmen.

Infarct

Afsluiting van de Schipholtunnel leidde tot het uitvallen van treinen in de hele Randstad. Het duurde daarna volgens ProRail gemiddeld 3,5 uur om de dienstregeling weer op te starten. Door de treinen voortaan door te laten rijden, wordt volgens de spoorbeheerder een infarct voorkomen.

Het afgelopen jaar heeft ProRail al een proef uitgevoerd met het doorrijden bij brandmeldingen in de tunnel. Naar aanleiding van die proef is in overleg met de brandweer besloten om de standaardprocedure aan te passen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl