Klachten over reisorganisaties op Kos: 'we willen serieus genomen worden'
Arjan Dijkema
redacteur Online
Arjan Dijkema
redacteur Online
Nederlandse vakantiegangers op Kos klagen over de gebrekkige informatievoorziening van reisorganisaties. Na de aardbeving willen tientallen Nederlanders naar huis, maar sommigen weten niet waar ze aan toe zijn.
Enkelen van hen doen hun verhaal tegen de NOS. "Mensen kunnen hun angst nergens kwijt", zegt Fanny van Zweeden, die via Tui een resort aan de kust geboekt heeft. "De hulplijnen werden gistermiddag en -avond niet beantwoord en reisorganisatie Tui heeft ons niet gebeld. We willen naar huis en serieus genomen worden."
Tot donderdagnacht had ze een heerlijke vakantie "Tot 01.24 uur", zegt ze. "We hebben angstige momenten beleefd tijdens de aardbeving en de naschokken. Niemand hoeft die angst in twijfel te trekken. We slapen nog steeds buiten en houden nog steeds onze kinderen vast."
Een andere Nederlandse, Cornelia Schepp, zegt ook dat er weinig informatie komt van touroperator Sunweb, waarbij ze haar vakantie heeft geboekt. Ze baalt van de gebrekkige communicatie. "Op Facebook is gisterochtend een standaardbericht geplaatst en op de vragen daaronder kwamen alleen maar standaardreacties", vertelt Schepp.
We pakken de fiets vandaag en gaan er een mooie dag van maken.
Gistermiddag belde ze met de reisorganisatie. "Toen werd gezegd dat we moesten afwachten. Dat ze eerst mensen gingen helpen die zeker naar een ander hotel moesten."
Vannacht sliep ze buiten bij het hotel, haar man en vader bleven wel binnen. "Alle bedden bij het zwembad waren bezet. Later kwamen er nog mensen naar buiten, die op de tennisbaan gingen slapen. Het waren er zeker 100, misschien 200. En dat terwijl de eigenaar zei dat het appartementengebouw veilig was." Morgen gaan ze weer naar huis. "We pakken de fiets vandaag en gaan er een mooie dag van maken."
Anna van den Berg heeft ook via Sunweb een hotel op het eiland geboekt. Die reisorganisatie kan niks voor haar doen, laat ze weten. "Sunweb zegt dat ons hotel veilig is, maar er is niemand geweest om te controleren of dat zo is. En de hoteleigenaar raadt ons af om in het hotel te slapen. Iedereen is heel bang en wil gewoon naar huis."
Dat geldt uiteraard niet voor alle Nederlandse vakantiegangers op Kos. Zo laat Jorden van Kesteren weten dat hij heel tevreden is over de service van zijn reisorganisator. "Op het moment van de beving was het spannend, maar op dit moment genieten we volop van het mooie weer en de geweldige accommodatie."
Per geval bekeken
In een reactie zegt Sunweb dat er voorlopig geen extra vluchten komen om mensen die naar huis willen, terug naar Nederland te brengen. "Die vluchten zijn niet makkelijk te regelen in het hoogseizoen", zegt een woordvoerder. "We proberen mensen die zich onveilig voelen, om te boeken naar andere hotels."
Ongeveer 3200 Nederlanders hebben via Sunweb een reis geboekt naar Kos. De reisorganisatie heeft extra medewerkers naar het eiland gestuurd om te helpen. Als mensen naar huis willen, wordt per geval bekeken of dat mogelijk is. "Soms kunnen mensen op een bestaande vlucht mee. Dat lukt maar mondjesmaat, omdat de meeste vluchten vol zitten."
Buiten slapen is een eigen keuze.
Daar sluit Tui zich bij aan. "We kunnen mensen niet op bestaande vluchten boeken omdat die vluchten vol zitten", zegt een woordvoerder. "Als mensen toch naar huis willen, moeten ze dat zelf regelen."
De reisorganisatie heeft momenteel 2700 vakantiegangers en 50 reisleiders op Kos. "Die zijn gisteren bij alle hotels langs geweest en ook vandaag maken ze weer een rondje. Gezien het aantal vakantiegangers hebben ze niet met alle gasten kunnen spreken."
Volgens de woordvoerder hebben alle Tui-reizigers een dak boven hun hoofd. "Alle reizigers zitten nu in veilige hotels en als dat niet het geval is, wordt er meteen een nieuw hotel geregeld. Buiten slapen is een eigen keuze."