Scooters op het fietspad in Amsterdam
NOS NieuwsAangepast

De snorfiets is populairder dan ooit, maar bestaat-ie straks nog wel?

Nog nooit reden er in Nederland zo veel snorfietsen rond als nu: meer dan 700.000. De verkoop van snorfietsen, meestal scooters, steeg flink. In de eerste helft van dit jaar werden er bijna 27.000 verkocht, een stijging van 16 procent, meldt brancheorganisatie Bovag.

Op een snorscooters hoef je geen helm te dragen, mag je maximaal 25 kilometer per uur en mag je op het fietspad.

Snorfiets populair maar niet op het fietspad

Maar de gemeente Amsterdam wil al jaren de snorscooter van het fietspad naar de rijbaan verbannen. En onlangs bepaalde minister Schultz van Infrastructuur en Milieu dat gemeenten mogen afwijken van de landelijke regels. De wetswijziging daarvoor moet nog langs de Tweede en Eerste Kamer, maar de verwachting is dat Amsterdam in de loop van 2018 de maatregel kan invoeren.

Het plan is dat binnen de ringweg A10 snorscooters dan de rijbaan op moeten. Dat zou beter zijn voor de verkeersveiligheid op het fietspad. Want scooters nemen daar te veel ruimte in en ze zijn vaak opgevoerd, waardoor ze veel harder gaan dan 25 km per uur.

Scooters rijden maar 1 á 2 procent van alle ritten in de stad, maar vormen 25 procent van alle verkeersslachtoffers.

Gemeente Amsterdam

"Er gebeuren te veel ongelukken waarbij snorfietsers betrokken zijn", zegt een woordvoerder van de gemeente. "Scooters rijden maar 1 á 2 procent van alle ritten in de stad, maar vormen 25 procent van alle verkeersslachtoffers. Bovendien rijdt ruim 80 procent van de scooterrijders te hard."

Nieuwe verkeersborden

Er moeten dan wel overal in de stad nieuwe verkeersborden komen, want ieder fietspadbord moet een onderbord krijgen waarop staat: 'snorfietsers naar de rijbaan'. En ook op je snorscooter moet je dan in Amsterdam een helm dragen.

Amsterdam is het verst gevorderd met plannen om de snorfiets van het fietspad te krijgen. Maar acht andere van de twintig grote steden denken volgens Milieudefensie na over zo'n maatregel.

In deze straat is al een proef gedaan met snorfietsers op de rijbaan

'Verkoop zal instorten'

Bij scooterwinkel Amsterdam's Scootercity verwachten ze dat de verkoop van snorscooters in de stad zal instorten als het zover is. "Mensen rijden op een snorscooter, omdat dat zonder helm mag", zegt eigenaar Ewoud Rouwenhorst. Hij verwacht dat veel mensen een bromscooter zullen kopen in plaats van een snorscooter.

Dit is een volstrekt onzalig plan, hiermee los je de drukte op het fietspad niet op.

Tom Huyskens, brancheorganisatie Bovag

"De 60.000 Amsterdammers die al een snorscooter hebben, dupeer je dan enorm. Er zijn hier zoveel wegen waar hard wordt gereden. Je gaat echt niet met 25 kilometer per uur tussen de auto's rijden. Het is dan wachten op de eerste verkeersslachtoffers."

Omkeuren alleen in Lelystad

Veel snorscooters zijn stiekem opgevoerd en je kan een snorscooter ook officieel laten omkeuren van snor naar brom door de RDW. "Maar dat is een ingewikkeld proces", zegt Rouwenhorst. "Het kan in heel Nederland alleen in Lelystad en het kost 350 euro."

Ook brancheorganisatie Bovag is tegen de Amsterdamse plannen. "Dit is een volstrekt onzalig plan, hiermee los je de drukte op het fietspad niet op", zegt Tom Huyskens van de Bovag. "Fietspaden in steden zijn te smal, die moet je verbreden. De snorscooter is een alternatief voor de auto en die moet je faciliteren, niet verketteren."

Categorie snorfiets verdwijnt mogelijk

De verwachting is dus dat in Amsterdam de snorfiets de komende jaren steeds minder in het straatbeeld te zien zal zijn. Maar misschien verdwijnt hij ook in heel Nederland. De regering is namelijk aan het verkennen of de categorie snorfiets in zijn geheel moet verdwijnen en straks alleen nog bromfietsen overblijven.

"Voor een snorfiets zijn tegenwoordig prima gelijkwaardige duurzame alternatieven voorhanden, zoals de elektrische fiets", zei staatssecretaris Dijksma onlangs in antwoord op Kamervragen. "Bij het uitfaseren van de categorie snorfiets zal naar verwachting een deel van deze gebruikers kiezen voor een (elektrische) fiets."

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is nu de gevolgen voor de verkeersveiligheid en het milieu aan het onderzoeken en komt rond eind dit jaar met een resultaat van de verkenning.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl