RDW: sjoemelsoftware in Jeep Grand Cherokee en Suzuki Vitara
In twee automodellen die in Nederland hun typegoedkeuring hebben gekregen, zit sjoemelsoftware. Dat blijkt uit onderzoek van de RDW. Het gaat om de Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara. De software geeft bij tests uitstootwaarden aan die in de praktijk hoger liggen.
Nadat het sjoemelschandaal bij Volkswagen losbarstte, begon de RDW een onderzoek naar 30 dieselmodellen die van de RDW een emissiegoedkeuring hadden gekregen. In oktober zei de RDW al dat bij 16 van de 30 iets aan de hand was en meer onderzoek nodig was.
Bij 14 van de 16 hebben de autofabrikanten aannemelijk gemaakt dat de verminderde werking van het uitstootbestrijdingssyteem nodig is voor motorbescherming, zegt de RDW.
Maar bij de Jeep Grand Cherokee en de Suzuki Vitara hebben de fabrikanten dit niet aannemelijk kunnen maken. Beide auto's stoten te veel stikstof uit. En dat mag dus alleen als dat noodzakelijk is om de motor te beschermen.
Bij de Suzuki Vitara is volgens de RDW sprake van een tijdsafhankelijke aansturing van de uitstoot. De uitstoot begint laag, maar neemt na verloop van tijd toe. En bij de Jeep Grand Cherokee is de uitstoot veel hoger wanneer de test wordt gedaan met een opgewarmde motor dan wanneer een koude motor wordt gebruikt.
De RDW gaat deze twee modellen verder onderzoeken en heeft het Openbaar Ministerie geïnformeerd. De RDW zegt dat het nu aan het OM is om te beoordelen of de fabrikanten in strijd met de Europese regels handelen en of er een sanctie komt. Het OM zegt bezig te zijn met een oriënterend onderzoek.
Schultz kritisch over fabrikanten
Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu zegt de handelswijze van de autofabrikanten af te keuren, ook van de 14 die de uitstoot omhoog laten gaan om de motor te beschermen. "Verschillende fabrikanten hebben emissiebeheersingssystemen van bedenkelijke kwaliteit, waardoor ze deze noodgedwongen onder bepaalde omstandigheden anders moeten afstellen om de motor te beschermen", zegt ze in een brief aan de Tweede Kamer.
"Deze handelswijze keur ik af, maar momenteel is er geen juridisch aankooppunt om deze fabrikanten te vervolgen en sancties op te leggen, omdat de huidige Europese regelgeving een verminderde werking van het emissiebestrijdingssysteem expliciet toestaat wanneer dit nodig is om de motor te beschermen."