Minder fietsen gestolen door inzet van lokfietsen
De inzet van lokfietsen schrikt fietsendieven af. Het aantal aangiftes van gestolen fietsen in gemeentes die lokfietsen gebruiken is in een jaar tijd gedaald met gemiddeld 40 procent, blijkt uit onderzoek van Tilburg University. De onderzoekers zeggen dat de daling blijvend is.
Lokfietsen zijn voorzien van een onzichtbaar ingebouwd track-and-tracesysteem zodat de politie ze kan volgen. Aan de buitenkant van de fietsen is niets te zien. Maar veel publiciteit over de inzet - zoals in 2013 in Maassluis en in 2015 in Berkel en Rodenrijs - blijkt al een afschrikwekkend effect te hebben op fietsendieven.
Onderzoekers van de Tilburg University bekeken de aangiftes van fietsendiefstal in veertien gemeentes in de periode 2003-2016 en kwamen tot de conclusie dat sprake was van een gemiddelde daling van veertig procent in een jaar tijd na de inzet van lokfietsen. Het effect is blijvend, stellen de onderzoekers op grond van diezelfde cijfers.
Stallingen
De onderzoekers voegen eraan toe dat het totaal aantal fietsendiefstallen al jaren sterk daalt. In 1980 werden nog meer dan een miljoen fietsen per jaar gestolen. Nu is dat ongeveer de helft. Fietsers gebruiken betere sloten, er zijn veel meer (bewaakte) stallingen en verzekeraars verplichten fietsers vaak om een postcode in hun fiets te laten graveren.
Toch is het afschrikwekkende effect van de lokfiets duidelijk merkbaar, stellen de onderzoekers. Het zou zelfs kunnen dat het afschrikwekkend effect groter is dan uit hun onderzoek blijkt; er zijn ook gemeentes die lokfietsen inzetten maar daar geen publiciteit aan geven.
Overigens doet naar schatting van de onderzoekers maar één of de drie slachtoffers aangifte van fietsendiefstal. Vooral bij oudere fietsen is de aangiftebereidheid gering.