KLM-topman niet gerustgesteld door Schiphol en vreest zomerdrukte
Luchtvaartmaatschappij KLM maakt zich nog altijd grote zorgen dat er deze zomervakantie net als eerder dit jaar lange wachttijden voor reizigers op Schiphol ontstaan. Dat zegt president-directeur Pieter Elbers van de maatschappij tegen De Telegraaf. "De ellende voor onze passagiers is helaas nog niet voorbij, want de zomer komt eraan."
Elbers pleit ervoor om winkelruimte op te offeren voor bredere doorgangen. "Schiphol zal in moeten zien dat het een luchthaven is, in plaats van een winkelcentrum met landingsbanen", zegt hij in de krant.
In de meivakantie misten tientallen mensen hun vlucht door de grote drukte op luchthaven Schiphol. Na een gesprek met staatssecretaris Dijksma zegde Schiphol toe meer personeel in te zetten bij de beveiligingsscans, waar de vertragingen ontstonden. In de vertrekhallen met Europese bestemmingen zijn alle veiligheidspoortjes opengezet, een ingreep die Elbers toejuicht.
Ik vergelijk het met de supermarkt. Voor klanten is het daar ook niet te begrijpen als de kassa's dicht zijn bij grote drukte.
Toch betwijfelt Elbers of de maatregelen voldoende zijn. "Wij houden ons hart vast", citeert de krant Elbers. "Het probleem is nog niet voldoende en vooral niet structureel opgelost." De topman noemt de urenlange wachtrijen op Schiphol schadelijk voor de reputatie van Nederland.
"Ik vergelijk het met de supermarkt", zegt Elbers. "Voor klanten is het daar ook niet te begrijpen als de kassa's dicht zijn bij grote drukte."
We hebben de afgelopen weken al piekdagen gehad met zo'n 215.000 passagiers, net zo druk als in de zomervakantie, waarop alles soepel verliep.
Schiphol zegt druk bezig te zijn om de aangekondigde maatregelen voor 1 juli in te voeren. Een deel van die maatregelen is al ingevoerd - zo zijn er twintig procent meer medewerkers in de vertrekhallen aanwezig als aanspreekpunt voor reizigers en zijn op drukke dagen al een kwart meer beveiligingspoortjes open dan voorheen.
"We hebben de afgelopen weken al piekdagen gehad met zo'n 215.000 passagiers, net zo druk als in de zomervakantie, waarop alles soepel verliep", aldus een woordvoerder van de luchthaven. "Op momenten dat heel veel mensen tegelijk op vakantie gaan zullen er nu eenmaal wachttijden zijn, maar we spannen ons maximaal in om die wachttijden te beperken."
De KLM-topman is nog in gesprek met de directie van Schiphol. Hij wil graag dat er meer marechaussee wordt ingezet, maar De Telegraaf schrijft dat dat op korte termijn niet lijkt te lukken.