EU wil nieuwe regels voor vrachtvervoer
De Europese Commissie wil nieuwe regels invoeren voor het vrachtvervoer, onder meer om slechte arbeidsomstandigheden onder vrachtwagenchauffeurs tegen te gaan.
Zo wil de commissie dat chauffeurs uit een land met lage lonen een hoger loon krijgen zodra ze in een maand drie dagen of meer in een land met hogere lonen werken.
Cabine
De commissie wil ook een verbod op de weekendrust in de cabine van de vrachtwagen. Nu brengen chauffeurs soms hun wekelijkse twee dagen rust door in de cabine. Straks moet de vervoerder andere accommodatie vinden en daarvoor betalen.
Ook de zogeheten cabotageregels wil de EC veranderen. Cabotage is binnenlands vervoer door een vervoerder uit een ander land. Nu mag een vrachtwagen uit het buitenland binnen zeven dagen drie van zulke ritten maken. Die regel is volgens de Commissie moeilijk te handhaven. Dat moet in de toekomst maximaal vijf dagen worden, waarin een onbeperkt aantal ritten uitgevoerd mag worden. Dat is volgens Brussel beter te handhaven.
Kritiek
Vakbond FNV is geen voorstander van die nieuwe regel. "Ik zou niet weten hoe dit beter te handhaven is", zegt Egon Groen van de FNV. "Het beste te handhaven is dat je helemaal geen cabotageritten toestaat. De handhaving is sowieso een punt waarop het niet goed gaat en daar leveren deze voorstellen geen bijdrage aan."
Ook branche-organisatie van transportbedrijven TLN is kritisch. "Het is een verruiming van de huidige regeling," zegt een woordvoerder. "Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie op de Nederlandse markt."
Het gaat om voorstellen van de commissie. De lidstaten van de EU moeten er nog mee akkoord gaan.