Koning en piloot: ik vind vliegen gewoon fantastisch
Koning Willem-Alexander vloog gisteren voor het laatst als co-piloot bij KLM Cityhopper. Hij heeft 21 jaar gevlogen met de Fokker 70, maar nu laat hij zich omscholen voor het besturen van een Boeing 737. In een groot interview met De Telegraaf vertelt hij daar uitgebreid over.
Als gastvlieger bij de KLM vervoert de koning twee keer per maand passagiers, die geen idee hebben dat de koning de co-piloot is. De afgelopen jaren vloog de koning vaak met gezagvoerder Maarten Putman. In de krant vertelt Putman, die als gezagvoerder de eindverantwoordelijkheid heeft, dat ze veel overleggen. "Maar als we ons KLM-uniform aantrekken, ben ik de gezagvoerder en is de koning de co-piloot."
De koning vertelt in de krant dat het vliegen een hobby is waar hij zich volledig op moet concentreren. "Je hebt een vliegtuig, passagiers en een bemanning. Daar draag je verantwoordelijkheid voor. Je kan je problemen van de grond niet meenemen naar boven."
Goedmaak-operatie
Hoewel de koning gastvlieger is bij KLM, kiest hij niet altijd voor de maatschappij. Vorig jaar november vlogen koning Willem-Alexander en koningin Maxima voor hun staatsbezoek aan Australië en Nieuw-Zeeland niet met KLM, maar met de Arabische maatschappij Emirates. De koning zei dat Emirates "goedkoper en sneller" is dan KLM.
Dat leidde tot een boze reactie van de pilotenvakbond VNV. "Deze maatschappij bedient zich van enorme staatssubsidies om de Europese luchtvaart grote schade aan te doen", zei VNV-voorzitter Steven Verhagen toen. "Ik vind het gewoon niet passen en zeker niet gezien de discussie over het voortbestaan van Air France-KLM, dat de koning het signaal geeft: ach, het maakt niet uit, we gaan gewoon met Emirates. De klant is bij ons koning, maar de koning geen klant."
Volgens koningshuis-verslaggever Kysia Hekster lijkt dit interview van de koning op een goedmaak-operatie. "De opmerking van de koning is destijds bij de verkeersvliegers en bij KLM totaal verkeerd gevallen. Wat extra aardige woorden voor de KLM kunnen dan natuurlijk geen kwaad."
Als in het interview met de krant gevraagd wordt wat hem de afgelopen 21 jaar als herinnering is bijgebleven, antwoordt de koning: "Ik vind vliegen gewoon fantastisch. Ik kwam eens op Berlijn aan, toen zou er een popster aan boord zitten. Dat gerucht ging althans. De hele gate stond vol met allerlei springende jongeren."
Voor veel Nederlanders is het een verrassing als ze achteraf horen dat de koning in de cockpit zat. "Voor 11 september stond de deur van de cockpit gewoon open en kwamen mensen regelmatig een kijkje nemen. Ze vonden het leuk of verbazingwekkend dat ik daar zat."
Na 11 september is de cockpitdeur dicht, dus is er minder contact met de passagiers. "Maar ja, sommige mensen herkennen mijn stem bij het omroepen tijdens de vlucht."
"Het voordeel is dat ik altijd kan zeggen dat ik námens captain en bemanning de passagiers welkom heet, dan hoef ik mijn eigen naam niet te noemen", vertelt de koning in de krant.
Zijn aanwezigheid heeft volgens de koning nooit tot opschudding geleid in het vliegtuig. "Nee, niet dat ik weet. Ook als we vanuit het bemanningscentrum in uniform met pet door Schiphol lopen, zijn er heel weinig mensen die je herkennen."
Omscholing
Vorig jaar toen duidelijk werd dat de Fokker 70 zou worden uitgefaseerd, besloot de koning om zich te laten omscholen. "Ik wil graag doorgaan als gastvlieger bij de KLM. Dat kon alleen op de Embraer of de 737. De andere KLM-vliegtuigen zijn veel groter, en maken langere afstanden. Bij die vluchten zit altijd een overnachting, waardoor ik niet snel terug zou kunnen naar Nederland als hier iets speelt."
De koning is druk bezig met de omscholing. Hij moet opnieuw de studieboeken in om de theorie te leren. "Theorie, praktijk, simulator en examen. En dan de lijn op." In de zomer is de koning dan klaar om te vliegen in de 737. "Ik moet wel mijn examen halen natuurlijk. Kleinigheidje."