Opgelapte smartphones en laptops steeds populairder
De markt voor opgelapte tweedehands laptops, pc's en smartphones groeit hard. Verkopers van zogenoemde refurbished apparaten melden stevige groeicijfers.
Infotheek uit Leiden heeft het afgelopen jaar 39 procent meer opgeknapte pc's en laptops verkocht. Het bedrijf levert vooral aan scholen en bedrijven. De omzet over 2016 komt uit op 352 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2009 was dat nog zo'n 55 miljoen euro.
Leapp, dat vooral aan consumenten levert, meldt over afgelopen jaar een verdubbeling van het aantal verkochte smartphones. Ook voor dit jaar rekent het bedrijf op een verdubbeling.
Grote beurt
Refurbished betekent dat een apparaat tweedehands is en door een bedrijf technisch en cosmetisch is opgeknapt. Defecte onderdelen worden vervangen en het geheugen wordt gewist.
"Ze gaan hier zo goed als nieuw de deur uit", zegt Jordy Kool van Infotheek. "We vervangen batterijen en toetsenborden en verven de producten opnieuw."
In de crisisjaren werden refurbished apparaten populairder. "Er stond flinke druk op it-budgetten. Bedrijven vonden het wel interessant om te besparen op de aanschaf", zegt Kool.
Daarnaast speelt bij kopers het milieu mee. In plaats van een nieuw apparaat te produceren, wordt een bestaand product opnieuw gebruikt.
Een andere reden is dat consumenten niet per se meer het nieuwste van het nieuwste hoeven te hebben. Kool: "Vaak slaan mensen data op in de cloud en gebruiken ze applicaties in de cloud. Het apparaat zelf hoeft dan niet meer superintelligent te zijn."
De Amerikaanse marktonderzoeker IDC voorspelt dat de markt voor refurbished smartphones stevig blijft groeien. In 2015 werden er wereldwijd 81 miljoen opgelapte telefoons verkocht. In 2020 ligt dat aantal volgens de voorspellingen op 223 miljoen.
De Consumentenbond krijgt weinig klachten binnen van consumenten die niet tevreden zijn met hun opgeknapte smartphone. De bond wijst er wel op dat het prijsverschil met een nieuw toestel soms klein is, vooral bij oudere modellen. Ook zijn er grote verschillen in prijs tussen de verschillende aanbieders.