NOS NieuwsAangepast

Twitter hoopt aantrekkelijker te worden met tv-programma’s

Twitter wordt nu veel gebruikt voor het volgen van groot nieuws en het becommentariëren van bijvoorbeeld Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt. Maar het platform wil dat mensen er straks ook televisie gaan kijken. Twitter heeft zestien Engelstalige tv-programma's aangekondigd die gebruikers meer aan het netwerk moeten binden.

Van de shows gaan er vijf over sport, vier over nieuws en vijf over entertainment. Een deel van de programma's draait 24 uur per dag, zoals Stadium en Bloomberg, die constant sport en nieuws uitzenden. Live Nation gaat op het netwerk concerten tonen en Circuit Breaker, van techsite The Verge, bespreekt wekelijks gadgets.

Een deel van de tv-programma's die Twitter wil gaan uitzenden

Met het aanbod wil Twitter vol inzetten op live video. Deze vorm van video is op Facebook en YouTube al heel populair, maar het lukt Twitter nog niet goed om mee te komen.

Als het lukt om gebruikers hier naar te laten kijken, heeft Twitter een extra verkoopargument richting adverteerders. Die heeft Twitter hard nodig, want de advertentie-inkomsten zijn in de eerste drie maanden van dit jaar met 11 procent teruggelopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Weinig interesse

Twitter bood vorig jaar ook live video aan, maar dat was veel beperkter. Het platform zond toen in de VS tien NFL-wedstrijden (National Football League) uit. Iedereen die wilde kon deze bekijken; inloggen was niet nodig.

Ondanks die lage drempel keken gemiddeld slechts 266.000 mensen via Twitter. Op televisie was dit gemiddeld 15,8 miljoen. Het sociale netwerk verloor dit jaar de rechten van de NFL aan Amazon; de webwinkelgigant bood veel meer geld.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl