Britten niet onder de indruk van Toneelgroep Amsterdam
Toneelgroep Amsterdam maakt de hooggespannen verwachtingen van de Britse pers en het publiek niet waar. Gisteren ging Obsession, de nieuwe voorstelling van het theatergezelschap, in wereldpremière in het Londense theater The Barbican. De recensies en reacties zijn zuinig: "de dialogen zijn net zo vlak als Nederland", schrijft The Guardian.
Halina Reijn, Gijs Scholten van Aschat en de Britse superster Jude Law vertolken de hoofdrollen in de toneelbewerking van de film uit 1943 van Luchino Visconti. In Groot-Brittannië werd reikhalzend uitgekeken naar Obsession, helemaal na de vijfsterrenrecensies voor Romeinse tragedies, dat eerder dit jaar werd opgevoerd in hetzelfde theater.
Regisseur Ivo van Hove wordt in de Britse theaterwereld op handen gedragen: "geniaal" en "vernieuwend" zijn twee veelgehoorde termen als het gaat over de Belg. Hetzelfde geldt voor zijn ensemble. Toneelgroep Amsterdam is volgens Britse recensenten een van de beste gezelschappen ter wereld.
In dat licht valt Obsession behoorlijk tegen. Van The Evening Standard krijgt het stuk slechts twee sterren. "Jude Law kan deze koude en afstandelijke voorstelling niet redden", kopt de krant. "Drie keer eerder bracht regisseur Van Hove het werk van Visconti op het toneel, en met Jude Law in de hoofdrol was Obsession veelbelovend. Helaas is het resultaat teleurstellend. De productie is zwak en maar zelden spannend", schrijft recensent Henry Hitchings. "Visueel is de productie ofwel saai, dan wel lelijk. Behalve de overdreven romantische videoprojecties van zeegezichten."
De productie is zwak en maar zelden spannend.
Ook het script moet het ontgelden. "Het is afgezaagd en blijft steken in clichés." Hitchings hoopte op een bedwelmende toneelervaring, besluit hij zijn recensie. "In plaats daarvan blijven we achter met iets dat onderkoeld stijlvol en onheilspellend is."
In vakblad Stage is de kritiek eveneens niet mals. "Als het langzaam omhoogkomen van een videoscherm uit de toneelvloer het meest opwindende is dat er gebeurt in een verhaal over een passionele en destructieve seksuele relatie, dan gaat er iets serieus fout", schrijft de Stage-recensent. "Het eerdere werk van Van Hove heeft me opgewonden, geprikkeld, gefrustreerd en boos gemaakt. Maar nooit eerder vond ik het saai."
Er gaat iets serieus fout.
The Telegraph geeft de voorstelling drie sterren. Dat is vooral te danken aan een sterke Jude Law, vindt Dominic Cavendish. Halina Reijn en de rest van de cast gedragen zich volgens hem "als marionetten van Van Hove". "Law daarentegen is broeierig, ondanks de steriele omgeving. Hij heeft een aura dat tegelijkertijd mannelijk en jongensachtig is, een engel en duivel ineen. Het zorgt ervoor dat je hem volgt, gefixeerd bent op elke beweging die hij maakt."
De recensent noemt de voorstelling grillig: soms aangrijpend, dan weer piepend en krakend. "Je hoeft niet geobsedeerd te zijn door Law om ervan te genieten", schrijft hij. "Maar het helpt wel."
Sommige aspecten zijn heel goed. De seks is veel explicieter dan in de film.
The Guardian is iets enthousiaster. "Het is een stijlvolle productie", vindt Michael Billington. "Sommige aspecten zijn heel goed. De seks is veel explicieter dan in de film. Law brengt het schuldgevoel na de moord in het stuk goed over. Reijn is in sommige opzichten nog beter", vindt de recensent, die ook de rest van de cast roemt. "Over het acteerwerk heb ik niets te klagen. Maar de climax, met overweldigende muziek en videobeelden van de zee, waar Jude Law kunstmatig voor poseert, brengt ons diep in romantisch terrein. Dat verzacht het ruwe en moordlustige originele verhaal, en verandert het bijna in een fabeltje over de triomf der liefde."
Wel echt enthousiast is de Financial Times: vier sterren en complimenten voor Van Hove. "We weten dat hij altijd erg bezig is met het in kaart brengen van de binnenwereld van zijn karakters, en dat doet hij weer enorm goed", zegt Ian Shuttleworth. Ook het geluidsdesign en het optreden van zowel de Britse als de Nederlandse acteurs scoren punten in zijn bespreking.
De reacties van publiek op social media zijn wisselend.
En dat terwijl de reacties op de try-outs die vorige week plaatsvonden, overwegend negatief waren.
Toneelgroep Amsterdam wilde niet reageren op dit artikel in deze vorm. "Wij reageren niet op recensies in de krant, dus ook niet op een recensieoverzicht", laat het gezelschap weten.