Nederland lokt toeristen met clichés en vloggers
Dit weekend wordt er topdrukte verwacht in Nederland. Naar verwachting bezoeken bijna een miljoen toeristen deze Pasen ons land. Maar hoe hebben deze mensen hun weg naar Nederland gevonden?
Grote kans dat ze weleens in aanraking zijn gekomen met een campagne van het Nederlandse Bureau voor Toerisme (NBTC).
Het toerismebureau probeert Nederland zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren in het buitenland. Dat is niet zo gek, want er valt veel geld te verdienen aan toeristen zoals Amerikanen, Russen en Chinezen. De bijna 16 miljoen buitenlandse reizigers die in 2016 naar Nederland kwamen, hielpen de Nederlandse economie met ruim 10 miljard euro.
Nederland promoten gebeurt op verschillende manieren. Het NBTC heeft dertig medewerkers op bureaus in dertien landen die zich alleen maar bezig houden met Nederland in de schijnwerpers zetten. Ze bedenken bijvoorbeeld campagnes waarmee ze in lokale media proberen te komen.
"Ons bureau in Duitsland heeft bijvoorbeeld vijf vloggers naar de omgeving van de Keukenhof gestuurd", zegt woordvoerder Elsje van Vuuren van NBTC. "Daar verblijven ze een paar dagen in een caravan en vloggen over van alles dat ze zien". Het NBTC deelt die vlogs vervolgens weer op Duitse mediakanalen. Een enkele keer besteden ook grotere media aandacht aan Nederland, zoals recent The New York Times over een campagne van het bureau.
"Nederland wordt in het buitenland vooral gepresenteerd als een metropool", legt Van Vuuren uit. "De stad Rotterdam is dan een district van die metropool waar je binnen no time bent met het ov." Ze noemen het op het toerismebureau het HollandCity-concept. Nederland is een klein land, is het idee, waar je snel bij een ander hoogtepunt bent.
Social media
Ook via promotiefilms op social media probeert men reizigers te bereiken. Bijvoorbeeld met de campagne 'Holland. The Original Cool'. Met veel stereotypering van Nederland - kaas, tulpen en de Amsterdamse grachten - probeert een Nederlandse man kijkers 'bij te scholen'. Als je zo cool wil zijn als Nederlanders, moet je fietsen, drink je Nederlands bier en weet je - met je ogen dicht - oude kaas van jonge te onderscheiden.
Cijfers van het effect van de campagnes, heeft het NBTC niet. Wel zien ze na specifieke campagnes een toename van bepaalde toeristen. Zoals na het Jeroen Bosch-jaar, waar veel aandacht werd besteed aan de Brabantse schilder. "Je zag dat toen meer cultuurliefhebbers ons land bezochten", zegt Van Vuuren.