Particulieren leasen een auto langer en duurder
Particulieren die een auto leasen in plaats van hem te kopen, kiezen steeds vaker voor een langere leaseperiode. Afgelopen jaar koos bijna 60 procent van de private leasers voor een looptijd van langer dan drie jaar. In 2015 was dat nog maar 45 procent, blijkt uit cijfers van brancheorganisatie VNA.
"Net zoals bij het afsluiten van een hypotheek, zien we dat klanten de nu aangeboden contracten gunstig vinden", zegt VNA-voorzitter Renate Hemerik. "En daarom willen ze die voor een aantal jaren vastleggen."
Private lease is een relatief nieuw fenomeen in de automarkt en is de afgelopen jaren fors populairder geworden. In 2013 reden er nog maar 8500 privatelease-auto's rond, vorig jaar al 64.000.
Bij private lease betalen mensen een vast bedrag per maand voor het gebruik van een auto. Behalve de benzinekosten is meestal alles bij dat bedrag inbegrepen, zoals de verzekering, wegenbelasting, pechhulp en onderhoud.
Kleine modellen populair
Consumenten leasen vooral kleine automodellen, hoewel de wat grotere modellen volgens de VNA langzaam iets populairder worden. Vorig jaar was de Fiat 500 het populairste privateleasemodel, daarna volgden de Peugeot 108, Volkswagen Up en Opel Karl.
Het bedrag dat klanten maandelijks kwijt zijn aan een privatelease-auto is vorig jaar wel opgelopen. Bijna de helft van de contracten kostte meer dan 300 euro per maand, in 2015 was dat nog maar een derde.
"Consumenten kiezen nu eerder voor een complete auto die volledig naar wens is, dan voor een actiemodel waarbij je weinig keuze hebt in de configuratie", zegt Hemerik. "Zij zijn bereid daarvoor ook iets meer geld te uit te geven. En we zien dus ook de beweging van echt klein naar iets groter."
Benzine
Privatelease-auto's rijden bijna uitsluitend op benzine; 98,1 procent betreft een benzineauto, 1,3 procent rijdt op diesel en 0,6 procent is elektrisch, hybride of lpg.
Sinds begin 2016 is er ook een keurmerk voor privateleasebedrijven, opgesteld door de branche en de Consumentenbond. Bedrijven met keurmerk houden zich aan een aantal regels en bij een conflict kunnen klanten naar een geschillencommissie stappen. Twee derde van de nieuwe contracten in 2016 viel onder het keurmerk.