Verstappen twijfelt of hij weer kan toveren in de regen
Het Chinese weerbericht zou Max Verstappen als muziek in de oren moeten klinken. Er is regen in aantocht in Shanghai, de stad waar zondag de tweede grand prix van het Formule 1-seizoen aan de orde is. En was het niet de natte baan in Brazilië waar de Red Bull-coureur vorig jaar met een indrukwekkende inhaalrace de show stal?
Maar zo opgetogen als de fans zouden verwachten, reageert de Limburger toch niet. Terwijl een nieuwe coup in het verschiet lijkt te liggen, houdt Verstappen nadrukkelijk een slag om de arm. "Om eerlijk te zijn weet ik het niet. Om in de regen goed te rijden heb je wel een wagen met grip nodig. Wat dat betreft staan we er minder goed voor dan destijds in Brazilië. We moeten het afwachten. Al houd ik er zeker van om in de regen te rijden."
Verstappen heeft te maken met een auto die het vooralsnog duidelijk moet afleggen tegen de Mercedessen en Ferrari's. De vraag wat er nog verbeterd moet worden aan zijn bolide, beantwoordt Verstappen tijdens de persconferentie in de Chinese miljoenenstad met een glimlach: "Heb je een uurtje? We hebben meer power nodig, meer grip, van alles wat."
Grote update
"Het gat met Mercedes en Ferrari is behoorlijk groot. Maar ik heb er vertrouwen in dat we dat de komende races kunnen terugbrengen tot minder dan een seconde per ronde. En dan kijken wat er na de grote update gebeurt", verwijst hij naar de nieuwe versie van de Renault-motor, die over een maand of twee verwacht wordt.
Over alle schermutselingen achter hem tijdens de races, maakt hij zich ondertussen geen zorgen. "Het gat met de rest is zo groot dat ik in Melbourne zelfs nog een extra pitstop had kunnen maken. Ook dan was ik gewoon als vijfde over de streep gekomen."
In Australië bleek met de nieuwe, snellere auto's inhalen niet eenvoudig te zijn. De combinatie van bredere banden, hogere bochtensnelheid en turbulentie in de slipstream resulteerde in een optocht met weinig inhaalmanoeuvres. De grand prix in Australië werd daardoor geen spektakelstuk.
Maar dat betekent volgens Verstappen niet dat het in China ook saai wordt. "In Melbourne is het door de aard van het circuit altijd moeilijk inhalen. Vorig jaar was er in China juist veel actie. Het is een normaler circuit, met lange rechte stukken. Er zal nu niet zo veel ingehaald worden als toen, want dat is met de huidige auto's veel moeilijker. Maar zoals in Melbourne zal het ook niet zijn."