Nieuw 50-eurobiljet is 'gemiste kans'
Vanaf vandaag kun je een nieuw 50 euro-biljet in handen krijgen, maar het zal misschien niet eens opvallen. Het briefje heeft namelijk, afgezien van een opgepoetst kleurtje en extra veiligheidskenmerken, nauwelijks een nieuw ontwerp.
"Een gemiste kans", zegt Julius Vermeulen. Hij is een ontwerper die jarenlang over de vormgeving van de Nederlandse postzegels ging. Vermeulen vindt het jammer dat er nog steeds niet-bestaande bouwwerken op de eurobiljetten prijken.
Vermeulen werkte samen met Robert 'Ootje' Oxenaar, die Nederlands bekendste briefjes zoals de Snip (100 gulden), de Vuurtoren (250 gulden) en het geliefde 50 guldenbiljet de Zonnebloem ontwierp. "Van dat geld werd je tenminste vrolijk", zegt Vermeulen. "Het ontwerp voor een waardepapier mag best extreem, mensen wennen daar na een periode vanzelf aan."
De euro-biljetten zijn ontworpen door de Oostenrijker Robert Kalina. Hij won in 1996 de ontwerpwedstrijd van het Europees Monetair Instituut (EMI), de voorloper van de Europese Centrale Bank (ECB).
Het ontwerp is gebaseerd op culturele stromingen uit de Europese geschiedenis, zoals de Gotische stijl op het briefje van 20 euro en de Romaanse stijl op het briefje van 10 euro. "Het biljet is saai, waarschijnlijk om alle lidstaten tevreden te houden", zegt Vermeulen.
Hij snapt dat de briefjes niet typische kenmerken van individuele landen kunnen weergeven, zoals een Hollandse windmolen, de Franse Eiffeltoren of een Italiaanse pizza. Toch had het volgens hem beter gekund.
Liever had hij gezien dat de nieuwe reeks biljetten door een bekende Europese ontwerper waren vormgegeven. "Mooie nieuwe briefjes kunnen bijdragen aan een positief gevoel over de Europese Unie", zegt hij.