Na WhatsApp en Instagram heeft ook Facebook een 'Snapchat-functie'
Als je vandaag of morgen de Facebook-app opent, is de kans groot dat je bovenin ronde foto’s ziet van je vrienden en familie. De verhalenfunctie die het bedrijf eerder in dochterbedrijven Instagram en WhatsApp stopte, en kopieerde van Snapchat, zit nu ook in de grootste en bekendste app.
Achter de ronde foto’s zitten updates, in de vorm van foto’s en video’s die na 24 uur verdwijnen. Snapchat begon hier eind 2013 mee. Facebook ziet dat platform, dat vooral tieners aantrekt, als een grote bedreiging en doet er alles aan om de aandacht naar zich toe te trekken.
Versieren
Net als in Snapchat kun je op Facebook de foto’s en video’s die je plaatst versieren met tekst, tekeningen, stickers en filters. Daarmee lijkt de functie sterk op wat WhatsApp en Instagram aanbieden. Het verschil is dat de filters in Facebook animaties zijn.
"Mensen maken steeds vaker content in de vorm van foto’s en video’s in plaats van tekst. De functie verandert daarnaast hoe gebruikers met elkaar delen en online interactie hebben", zegt Facebook-productmanager Connor Hays tegen techsite The Verge. Hij erkent dat Snapchat dit goed heeft bedacht.
1,15 miljard gebruikers
Het betekent de definitieve doorbraak van de verhalenfunctie, die vanaf nu bovenaan het nieuwsoverzicht van 1,15 miljard dagelijkse smartphonegebruikers verschijnt. Of zij er blij mee zijn is een andere vraag.
Toen WhatsApp ruimte maakte voor de verhalenfunctie, genaamd Status, klaagden gebruikers in recensies van de Android-versie over de nieuwe indeling van de app. 'Status' heeft namelijk een vrij prominente plek gekregen.
Tot nu toe was de verhalenfunctie alleen in Instagram een succes. Volgens de fotodienst kijken dagelijks meer dan 150 miljoen mensen naar Instagram Stories. Dat is maar iets minder dan het aantal gebruikers dat op Snapchat naar dezelfde functie kijkt.