Kijkshop sluit een kwart van de winkels
De winkelketen Kijkshop gaat een kwart van de filialen sluiten. Twintig van de 87 winkels gaan dicht, waarvan drie in de voorbije weken al de deuren sloten. De keten, eigendom van het Zweedse investeringsbedrijf Listerus & Partner, probeert te overleven in een veranderde winkelwereld.
Kijkshop werd opgericht in 1973 en was qua winkelconcept destijds vernieuwend; een soort analoge webshop. Geen verkopers, maar vitrines. Klanten kunnen kleine elektronica en huishoudelijke apparaten, sieraden en parfums bekijken, een briefje met het productnummer invullen, afgeven aan de baliemedewerkers die het uit het magazijn halen, en afrekenen. Het scheelt personeelskosten en de winkels waren compact.
Eigenaar Maxeda, destijds ook het moederbedrijf van V&D en KBB, verkocht de winkels in 2002 aan Retail Network, dat het doorverkocht aan de Zweedse keten. Twee jaar geleden is deze overgenomen door het eveneens Zweedse investeringsbedrijf Listerus & Partner.
Touchscreens
Uit de laatste cijfers van Kijkshop blijkt dat er een miljoenenverlies wordt geleden. Over de periode van mei 2014 tot en met december 2015 was er een verlies van 20 miljoen euro. Ook over 2016 waren er rode cijfers, maar het bedrag is nog niet bekend. Het bedrijf schrijft in het laatste verslag dat de omzet in 2017 mogelijk herstelt.
De afgelopen jaren heeft het concern meermalen geprobeerd het concept nieuw leven in te blazen. In 2013 werd er in Tilburg een winkel geopend waarbij klanten via touchscreens aankopen konden doen. Bestellingen moesten niet meer met potlood worden opgeschreven, maar moesten op een pas worden geladen.
Kijkshop zet groot in op online verkoop, maar vooralsnog schiet dat niet erg op. In de lijst van de grootste webwinkels in Nederland staat Kijkshop op plek 78. In 2013 stond de keten nog op plek 50.