SoundCloud daagt met 150 miljoen nummers Spotify in Nederland uit
Is er naast Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play Music en Tidal ruimte voor nóg een betaalde muziekdienst in Nederland? SoundCloud denkt van wel. Het platform bestaat al sinds 2007, maar vroeg geen geld. Daar wil het vanaf vandaag verandering in brengen met twee abonnementen.
De muziekdienst wordt vaak gezien als de YouTube voor de audio. Het is makkelijk om er je eigen opgenomen materiaal te delen. Dj’s, maar ook podcasters en zelfs rappers, worden op die manier gevonden door een geïnteresseerd publiek. Daarmee was SoundCloud vaak toch een beetje een niche-site.
Al kan het best zijn dat je in het verleden de site in kleine vorm tegenkwam. Net als YouTube is SoundCloud te embedden, wat betekent dat je in dit geval een audiobestand op een andere website kunt zetten en zo makkelijk afluisterbaar maakt. Daardoor is de kans groter dat je een keer iets via SoundCloud geluisterd hebt, zonder dat je daarvoor naar de site zelf bent gegaan. Dat moet dus gaan veranderen.
Nieuwe muziek zoeken
"We weten dat onze gebruikers heel graag nieuwe muziek zoeken. We geloven dat het samenbrengen van nieuwe talenten, die op onze site makkelijk hun nieuwste muziek kunnen plaatsen, heel goed te combineren is met een meer bekende catalogus", zegt chief revenue officer Alison Moore in gesprek met de NOS.
Moore wijst erop dat SoundCloud verreweg de grootste audiocollectie heeft: 150 miljoen bestanden. Daar kan niemand aan tippen. Nu komt dat vooral doordat het de plek is waar veel jonge artiesten zich melden, in de hoop gevonden te worden. Die zijn samen goed voor 120 miljoen audiobestanden. Daarnaast biedt SoundCloud 30 miljoen nummers aan, een catalogus die tot zekere hoogte te vergelijken is met de concurrentie.
De concurrentie is best heftig en heeft de markt samen aardig verdeeld, waarbij vooral Spotify en Apple Music de grote winnaars zijn. SoundCloud is geen onbekende naam en je komt er eerder mee in aanraking dan Tidal. Maar de dienst heeft in eerste instantie alles gratis aangeboden. Daar is geen fatsoenlijk verdienmodel aan vast te knopen, ontdekte het bedrijf. Waardoor nu de omslag naar een abonnementsdienst wordt gemaakt.
"Ik weet dat we anders zijn dan de rest. Dat is juist onze kracht", zegt Moore. "Ik denk dat we een totaalplaatje aanbieden, wat diversiteit uitdraagt. Je kan bij ons terecht voor podcasts, de jonge artiest, hiphop en pop." Al zullen andere diensten zeggen dat je daar bij hen ook voor terechtkan.
Geen helder verhaal
"SoundCloud heeft de afgelopen jaren geen helder verhaal gehad", zegt Atze de Vrieze. Hij is journalist bij muzieksite 3voor12. "Het is nou eenmaal heel lastig om met een gratis dienst geld te verdienen. Daarnaast zijn artiesten daar niet blij, die willen graag geld zien voor de content die ze maken. Verder hebben er veel rechtenkwesties gespeeld, muziek werd zonder toestemming op de site gedeeld."
Volgens De Vrieze is het nog maar de vraag of SoundCloud met dat aanbod mensen gaat wegtrekken bij andere diensten. "Je ziet dat mensen niet echt aanleiding hebben gehad om bijvoorbeeld bij Spotify weg te gaan. Apple Music lijkt vooral nieuwe mensen te hebben getrokken die nog geen muziekdienst hadden."
Toch is er al een significante groep die van SoundCloud gebruikmaakt. "Het platform is heel belangrijk in de dance-wereld. Veel dj’s uploaden hun sets en er zijn veel nieuwe nummers te vinden", zegt De Vrieze. Daarmee bestaat de kans dat in ieder geval een deel van deze artiesten en hun volgers de overstap maakt.
Bijna verkocht
Maar SoundCloud heeft waarschijnlijk meer gebruikers nodig om te kunnen overleven. Het platform heeft geen makkelijke tijd achter de rug. Twee mensen uit de top verlieten het bedrijf. Een overname van SoundCloud door Spotify ketste daarnaast af.
SoundCloud moest, volgens sommigen dringend, op zoek naar nieuw kapitaal. Het zou anders fout gaan. Uiteindelijk kwam er een lening van 70 miljoen dollar. Volgens Moore viel het allemaal wel mee met de problemen. "De lening hoorde bij onze strategie, mensen maakten ervan wat ze wilden."
Omdat het bedrijf niet beursgenoteerd is - en daardoor niet verplicht is informatie te delen - weten we niet hoe goed of slecht het gaat met SoundCloud. Ook is het onbekend hoeveel gebruikers het platform in Nederland heeft. "Daarover kan ik helaas niks zeggen", zegt de topvrouw.